donderdag 29 december 2005

Goudvissen in Kowloon !

Vandaag is het tijd voor het echte werk en we starten in Kowloon ! Met de gratis hotelshuttle (we blijven immers Zeeuwen ..) zitten we binnen een kwartiertje in hartje start. Na nog geen 50 meter zwichten we voor de Starbucks, even een cappuccino voor we ons in het stadse geweld storten. Gesterkt wandelen we maar een eind weg, overal winkels, winkels en nog een winkels, overal reclame, reclame en nog eens reclame, wat een stad ! Ineens zien we een stadspark, Kowloon Park en we wandelen de oase van rust in. Ineens staan we oog in oog met een redelijk cluppie flamingo’s, roze flamingo’s met de hoge flatgebouwen op de achtergrond, in Hong Kong lijkt alles mogelijk.

Hierna op zoek naar een tempel, die moet hier ergens in de buurt zijn. Maar we dwalen af, we zien onder een weg een markt, een markt is altijd gezellig, dus we nemen een kijkje. Voor we het weten moeten we onze weg zoeken tussen … etende Chinezen, de markt eindigt in een soort foodcourt. Uiteindelijk vinden we bij toeval toch de tempel, wat niet meer blijkt te zijn dan een paar boeddhabeelden in een ‘schuurtje’, zoals wij dat zouden noemen. Weer veel wierook en etenswaren, het is er niet druk.

Via Nathan Road (winkels, winkels, winkels ..) lopen we naar het water. De Avenue of the Stars, hier heb je het mooiste uitzicht op de overkant, de zo typische skyline van Hong Kong. Jammer genoeg zit het weer niet erg mee, het is heiig en het uitzicht is is alles behalve helder, maar ach, we zijn er nog een week, dus we houden moed. Op de Avenue of the Stars liggen tegels van alle bekende filmsterren. We kennen er maar twee, Bruce Lee (is snel gevonden) en Jackie Chan (is nog sneller gevonden). De laatste tegel is bijna versleten .. iedereen wil wel vereeuwigd worden met de tegel van Jackie, jong en oud legt dan zijn handen in die van Jackie en ‘one, two … thlee !’. De Avenue wordt overigens keurig schoon gehouden, we treffen meerdere malen een man aan die met een plamuurmesje de onrechtmatigheden van de stoep schraapt.

Het wordt tijd om te eten en al snel vinden we een tentje vol met Chinezen, veel Chinezen, dan is het eten meestal wel goed ! Er wordt heel wat afgeslurpt en we genieten gewoon mee van onze eerste ‘stokjesmaaltijd’. Het is weer even wennen, maar we zijn het gelukkig niet verleerd.

Hierna nemen we de metro naar Yau Ma Tei, een stukje noordelijker. In de metro ontdekken we dat je er gratis kan internetten we kijken de foto’s van schoonzus Nancy, die momenteel drie maanden door Nieuw Zeeland reist.

Het is ondertussen gaan regenen en dat is errug jammer, we wilden naar de ‘birds market’, waar volwassen Chinezen zich erg schijnen te bekommeren om hun gevleugelde vriendjes, maar ja, als het regent zullen ze wel ergens binnen gekoesterd worden.

Uiteindelijk belanden we in een straat waar vissen verkocht worden, niet voor consumptie, maar voor de Feng Shui in huis. Goudvissen in alle soorten en maten, al voorverpakt in een zakje zijn ze opgehangen aan een rek, ze kunnen zo de boodschappentas in. De meeste visjes bewegen niet meer of nauwelijks … ik ben al lang blij dat vissen niet zielig kunnen kijken, anders zou ik het hier vast niet droog houden.

We lopen verder en belanden weer in een drukke markt, het regent nog steeds, jammer hoor, het is toch al een wat droevige buurt en het maakt het er niet beter op. Uiteindelijk komen we bij de Tin Hau tempel aan, Tin Hau is de godin van de zeelieden. Buiten zouden bij mooi weer allemaal waarzeggers, handlezers, etc. moeten zitten, maar ja, die zijn er dus nu mooi niet. In de tempel wordt weer flink wat wierook gestookt. Hier hangt ook de spiraalvormige wierook, ze schijnen een week mee te gaan.

We zijn de regen meer dan zat en belanden in een cafeetje, het is tijd voor een bakkie met een gebakkie (want ook zoetigheid is hier goed verkrijgbaar !!).

’s Avonds bevinden we ons weer vlakbij de Avenue of the Stars, wat is het uitzicht fantastisch, als het donker is en alles mooi verlicht (nu extra vanwege de feestdagen), weet je niet wat je ziet. En vanavond is het ook nog een de ‘symphony of ligths’, een laserspektakel op muziek. (http://www.tourism.gov.hk/symphony/). Het duurt een kwartier en de meeste gebouwen ‘doen mee’. Aan beide kanten, al zie je van de overkant natuurlijk meer dan van je eigen kantje. De Chinezen zijn erg onder de indruk van de lasers, de oohhs, maar vooral de aaaaahhhhs zijn niet van de lucht !

Ondertussen flink stuk van een dagje Hong Kong, duikelen we de shuttle bus weer in en met een kwartiertje zijn we weer thuis, waar we de hectiek van de stad met het badwater door het putje laten slurpen …