maandag 13 augustus 2012

Wow, wat een capriolen (van mens en dier) !!

Pfoeh, alweer de laatste hele dag hier, wat vliegt de tijd toch. Jammer hoor. Ook vannacht weer heerlijk geslapen in onze yurt. Het was een stuk koeler dan de nacht ervoor wat het erg aangenaam maakt. Het was vanmorgen zelfs een beetje fris toen we gingen douchen.

Ontbijt in het yurthotel

Ook vandaag eerst ‘siesta’ gehouden, lekker rustig aan, lekker niks. Aan het eind van de ochtend weer in de auto, ons doel van vandaag is Tarifa, een eindje hier vandaan, maar vanuit Tarifa worden dolfijn- en walvistochten georganiseerd en daar zijn we wel voor in!

Nadat we vanuit de bergen de kust bereikt hebben, nemen we de tolweg richting Tarifa, dat schiet tenminste een beetje op. Niet dat we haast hebben, maar toch, het is beter buiten te zijn dan in de auto! Gelukkig waren we op tijd vertrokken, want rond Algericas is het echt hartstikke druk, we staan zelfs een half uur in de file!! Van hieruit vertrekken veerboten naar Marokko, dat zie je dan ook goed liggen, het is maar 14 km varen en vandaag is het helder, dus je ziet het rifgebergte al van ver.

voorgrond = spanje, achtergrond = marokko
Gibraltar

Maar goed, de veerboot naar Marokko, je ziet dus onderweg auto’s helemaal volgeladen, met een lading op het dak wat per saldo groter is dan de auto zelf. Waarschijnlijk allemaal op weg naar Marokko. Onderweg ook overal ticketkantoortjes, sommige zelfs in het Arabisch aangegeven. Vanuit Tarifa gaat er zelfs een snelle catamaran, 35 minuten en je bent er al!

Als we in Tarifa zijn, hebben we helaas geen tijd meer om te lunchen. Dit hadden we wel ingecalculeerd, maar deze extra tijd is ‘verloren’ gegaan aan de file en het zoeken naar een parkeerplek. Dan maar even wat koeken halen in een kleine supermarkt, met een lege maag de zee op is ook niet zo’n strak plan. Net op tijd komen we aan bij onze geboekte tocht.

Voordat we de boot opgaan, krijgen we eerst drie kwartier voorlichting over de dolfijnen, de walvissen en het gebied waar we zijn. Reuze interessant! Daarna de boot op en om een lang verhaal kort te maken, we hebben helaas geen walvissen gezien. Maaarrrr wel heel veel dolfijnen! Een aantal flinke groepen van wel tientallen dolfijnen bij elkaar. Spelend, springend (soms ondersteboven op het ruggetje) en dartelend naast de boot. Heel erg leuk om te zien, je wordt er heel erg BLIJ van!

Op naar open water ! Tarifa op de achtergrond

Als we na 2 uur varen weer aan wal staan, zijn we zo ‘zout’ als wat. Op het bootje vang je nogal eens golf water, waarna je flink nat bent. Nu droogt dat weer snel op met de wind en het zonnetje, maar het zout blijft uiteraard achter. Als ik over mijn rug wrijf, heb ik gelijk een goede scrub te pakken!

We lopen richting het strand en duiken daar een leuke strandtent in. Even wat drinken en bijkomen, wat een leuke middag tot nu toe! Voor ons ligt een soort dam naar een eilandje toe. Rechts daarvan is de Atlantische oceaan, links de Middellandse zee. Er staat hier een fikse wind, blijkbaar altijd, want Tarifa is ‘the place to be’ in het kader van surfen. In de strandtent dan ook veel ‘strakke’ mensen, mooie dames, mooie kontjes, kleine bikini’s, gespierde heren, harde wasbordjes …

strand bij Tarifa

Als we hier weglopen, zien we in de verte iets wat de aandacht trekt, het lijken wel kites, maar dan heel veel, kan dat wel ? Zien we het goed ? Het is best even wat verder weg, maar nieuwsgierig geworden, pakken we de auto en rijden we erheen. En ja hoor, het is het kite-surf-strand van Tarifa. Nog nooit zoveel kites bij elkaar gezien, niet normaal gewoon. En hier helemaal eigenlijk alleen maar stoere heren en stoere vrouwen. Veel spieren en gebruinde huiden, wow! We zitten een poos zomaar op het strand te kijken naar alle capriolen die ze uithalen op het water. Geweldig om te zien.

En dan ‘moeten’ we toch weer een keer terug naar onze yurt. Geen straf hoor, maar hier is het toch ook wel erg leuk. Via het prachtige binnenland rijden we terug. De zon gaat langzaam onder en het licht geeft fantastische kleuren aan de omgeving. Onderweg veel paarden en koeien in de wei. In ons dorpje Cortes de la Frontera stoppen we om nog wat te eten. Het is half 10 en het is gezellig druk in het dorp. Moeders komen hun kinderen showen en oude mensen zitten op de stoep met elkaar te kletsen. Bij een klein barretje gaan we zitten en al snel komt de wat oudere eigenaar naar ons toe. Of we willen eten (zoveel Spaans verstaan we ondertussen wel). We bestellen een flesje wijn en dan ratelt hij in snel Spaans zijn menukaart op. Tja, dat krijg je als je op een paar Spaanse vragen ‘si’ antwoord, dan denken ze dat je Spaans spreekt. Maar halverwege demenukaart hoor ik ‘carne’ en  ‘muy bien’. Nou, doe dat dan maar! Hij heeft ondertussen in de gaten dat wij geen Spaans spreken en lacht ons toe met een geruststellende blik van ‘het komt goed, het is echt lekker’.

Vol vertrouwen wachten we ons bordje af. En inderdaad, er komt een homp vlees aan wat je U tegen zegt, het had best een kwart minder gemogen, maar het was wel ERG LEKKER! Koffietje na, likeurtje na, wat is het toch genieten hier. Als we tegen 12’en weggaan, komt de vrouw des huizes aan. Ze maakt met haar handen een tent en kijkt ons vragend aan. Jazeker! Wij slapen hier in de yurts. Ze lacht en geeft ons twee zoenen, als we een derde willen geven, roepen we ‘Olanda, tres besos!’ en ze geeft lachend een derde zoen op onze wangen. Wat een lieverd!

En wat JAMMER dat we morgen weg moeten, we gaan ons inmiddels hier heel erg thuis voelen …