vrijdag 10 juli 2009

Een goed begin ..

Vanmorgen zijn we al hartstikke vroeg wakker, de zon schijnt al heel vroeg de tent binnen. We kunnen onze 'ramen' wel afdekken, maar dat is nogal een gedoe, dus hebben we ze maar 'open' gehouden, wat dus wel betekent dat je met zonsopgang wakker wordt ... Maar lekker hoor, de zon schijnt in ieder geval, wat wil je nog meer ? Als we om half 7 onze neus boven het dekbed uitsteken, is het nog frisjes, maar de zon verwarmt de tent echt reuze snel op, een uurtje later is het gewoon al niet koud meer ! We frissen ons op en gaan lekker naar buiten en om half 9 komt Judith met de warme broodjes aanzetten. Gisteren, toen we aankwamen, stond de koelkast al vol met ontbijtspulletjes, sapje, kaas, vlees, etc. Zelf hadden we nog aardbeitjes gekocht, lekker bakje thee gezet, er stonden ook eitjes van de 'huiskip' in de koelkast, dus lekker eitje gemaakt en dan die zon, wat zaten we toch weer te genieten !

Na dit uitgebreide ontbijt, zien we de wolken angstig samenpakken. We doen de wandelschoenen aan en rijden op aanraden van Piet Hein naar de Mookerheide, hier een kwartiertje vandaan. Het valt even niet mee om de hei te vinden, maar uiteindelijk vinden we hem, hij staat wat 'rottig' aangegeven (of wij kijken niet goed). We volgen de bordjes van de aangegeven wandelroute en ja hoor, na nog geen 5 minuten komt de regen met bakken uit de hemel (en dat terwijl Wilbert een kwartier geleden nog min of meer beloofde dat het het komende 1,5 uur droog zou blijven boven Nijmegen e.o., thanks brother ..). Niet dat we Wilbert niet vertrouwen, maar omdat we na het De-Haan-Debacle gewoon ons gezonde verstand gebruiken, hadden we een paraplu meegenomen.

Met de plu onder een boom hebben we gewacht tot de grootste bui over was en daarna gewoon de route voortgezet. En het is er werkelijk prachtig, nu al, terwijl de hei niet in bloei staat, wat moet het hier niet schitterend zijn als de heide ook nog eens in bloei staat !

Al bij de ingang van het natuurgebied wordt je gewaarschuwd voor de Schotse Hooglanders, je mag ze niet lastig vallen, hun pad niet kruisen, etc. want ze zijn onberekenbaar. Overal vind je hun 'sporen', maar geen hooglander te vinden verder, totdat ze ineens allemaal lekker liggen te rusten, midden op je wandelpad ! 'De dieren niet lastig vallen en niet in hun pad kruisen” stond er op het bord, dat geldt dus blijkbaar niet voor hun. Met een grote boog lopen we om ze heen, in bomen klimmen is niet onze grootste hobby, dus dan maar (nog) natte(re) schoenen en broek. Maar het was wel een mooi gezicht, ineens zo'n mooie kudde op je pad.

Hierna zijn we met het pondje de Maas weer overgestoken richting Brabant (de Mookerheide ligt in Limburg, de Maas is de provincie-grens) en lunchen we op het terras van het Veerhuys in Oeffelt.

Het is nog wel erg bewolkt, maar het is niet koud, dus buiten eten kan prima. Hier zien we dat er ook wandelroutes lopen langs de Maas en het 'Maasheggen-gebied', maar we lezen op het informatiebord ook dat laarzen en/of waterdichte schoenen aan te bevelen zijn. Dus we rijden nog maar even terug naar de camping, om onze serieuze wandelschoenen aan te doen (met een lange broek). Achteraf een reuze-idee trouwens, want die hadden we echt wel nodig.

We lopen de Oeffelter Meent route, deels langs de Maas, deels door het Maasheggen-gebied. Dit laatste gebied is ontstaan doordat boeren vroeger hun weiden afzetten door heggen (in plaats van hekken en/of prikkeldraad), vooral moerbeibomen, maar ook andere heggen en bomen vind je hier terug. Een mooi landschap. Het is wel een beetje 'ploegen' hoor, via paaltjes over prikkeldraad stappen, enge loopbruggetjes, onverharde paden, vaak dwars door het weiland.

Maar wel erg leuk om te doen EN HET IS DROOG ! Drie keer is scheepsrecht, het is onze derde 'serieuze' wandeling deze vakantie en het regent niet ! Het is al half 6 als we terugzijn bij onze auto. We drinken op het terras van het Veerhuys een welverdiend roseetje en biertje en rijden daarna naar Cuijk. En onderweg begint het me toch te regenen, we moeten gewoon wat rustiger rijden, omdat we haast geen hand voor ogen zien. Maar goed, we zitten droog :-). In Cuijk eten we gezellig een hapje in de Korenbeurs en daarna gaan we vol goede moed terug naar onze tent. Het is niet warm en het is erg vochtig na al die regen, maar met de truien aan is het wel te doen. We zitten nu lekker aan een warm koffietje en laten straks het bad weer maar eens vollopen, elektrisch dekentje aan ... na al dat 'geloop' van vandaag zullen we best lekker slapen !