zondag 6 november 2011

Ik kan het niet langer ontkennen ... 40 ...

Vandaag was het dan zo ver, 40 ... Je kan er van alles van maken, maar het is nu eenmaal. Leven begint bij de 40 ... nou kom maar op dan !!



Vanochtend ben ik wakker gebeld door mijn lieve mannetje, het was tijd hoor, dus het was niet erg. Hij was de eerste die me feliciteerde. Er volgden vele meer, veel mailtjes, sms'jes, facebookberichtjes, echt heel leuk.

Om half 11 kwam Khan me ophalen, vandaag gaan we een dagje met de kinderen van de Prayrona-2 school naar de dierentuin. Iedereen heeft hier heel veel zin in, de kinderen komen nooit buiten hun sloppenwijk en de dierentuin stond bovenaan hun verlanglijstje. Mijn kadootje voor hun en hun kadootje voor mij dat ze meegaan. Het gaat vast een superdag worden.

Maar voordat het zover is, ga ik eerst naar Rosalie en Bob. We worden bij hun appartement opgehaald. Rosalie woont in een moslimbuurtje en morgen is het Eid, dat betekent in dit geval dat er hier 35 koeien, 1 kameel en nog een groot aantal geiten geslacht gaan worden ... oefff ... En al dat vee staat nu al te wachten in de smalle steegjes, ze poepen en piesen alles onder, het is een complete chaos in het toch al zo drukke en vieze calcutta. Maar hoe zal dat er morgen uitzien, als dat alles geslacht moet worden ???? Bloederige bende, stel ik me zo voor, alles gebeurd gewoon op straat. Ik ga maar niet kijken denk ik. Het vlees wordt overigens bereid en uitgedeeld, ik geloof 1/3 voor de armen, 1/3 voor hunzelf en 1/3 voor ???, ik weet het niet meer precies. Ik ben overigens uitgenodigd door Mehtab om dinsdag ook vlees te komen eten ... ik weet het nog niet ...

de kameel, helemaal uit Rajastan om morgen geslacht te worden ...



onder dit zeiltje worden morgen 35 koeien, 1 kameel en weet ik niet hoeveel geiten geslacht ...

nog twee koeien ...


Keurig op Indiase tijd (zijnde een uur te laat) worden we opgehaald en rijden we naar de dierentuin. De kinderen zijn uitgelaten, heerlijk om te zien.


ingang van de dierentuin

Ze rennen de dierentuin in en ik moet dan eerst even net doen alsof ik er niet ben. Met mijn rug naar iedereen toe, hoor ik achter me gesmoes (is niet nodig, ik versta toch geen Bengaals) en hoor ik ze lachen. Uiteindelijk mag ik kijken en staat er een enorme taart klaar, hangen er een groot aantal prachtige kaarten op en nog een spandoek. Het kan niet op.


bij gebrek aan een paal, fungeert de leraar even als zo






Het leuke van de taart is dat hij op het laatst een smakkerd heeft gemaakt, er stond eerst 'Willeke' op de taart, nu is alleen de 'Wi' nog over. Ach, het smaakt er niet minder om. Ik mag de taart aansnijden en de twee jongste kinderen een stukje geven.

Na de taart, volgen bananen, sweets en nog wat andere snacks en daarna mogen we de 'tuin' in. Ik ga met de oudere meiden op pad. En we zien zowaar nog wat dieren (ik had de dierentuin niet zo hoog staan, maar ik moet zeggen, het viel me alles mee). Leeuwen, giraffes, tijgers, poema's, veel vogels, neushoorn, krokodil, het was er allemaal. De kooien zijn wat minder groot en chique als bij ons, maar goed. Foto's nemen is nagenoeg onmogelijk door het stevige hekwerk, soms heb je zelfs moeite om er 'normaal' doorheen te kijken.



de leeuw zit echt veilig genoeg ver weg (of wij, dat kan ook)



Na het eerste rondje, moeten de dames even rusten. Nou ja, rusten ... ineens komen de borstels, makeupjes, lipstiftjes, etc tevoorschijn. Echt lachen ... eigenlijk net zoals bij ons dus. Met een paar kleine spiegeltjes en de mening van vriendinnen wordt alles 'bijgewerkt'. Daarna willen ze allemaal met mij op de foto en daarvoor versieren ze mij eerst met een grote sjaal/sluier. Het is werkelijk dikke pret. Iedereen is trouwens op zijn netst vandaag. De dames zijn echt 'uit' en lopen te showen met hun bangles en tasjes. Gewoon normale tieners dus, heerlijk.





Uiteindelijk doen we nog een rondje door de dierentuin, werken we een zeer smakelijke lunch naar binnen en wordt er nog volop gespeeld. De kinderen hebben ook springtouwen en badmintonspullen mee. Echt iedereen heeft het prima naar zijn zin, heerlijk.






even lekker roddelen ...

groepsfoto !!

Bob en Reena doen een dansje

Om een uur of vier vinden Reena en Ashit het genoeg. Ze willen dat de kinderen voor het donker weer thuis afgeleverd worden en we gaan naar huis. Drie grote auto's zijn er nodig om de 27 kinderen terug te brengen en we worden enthousiast uitgezwaaid.




De 'grote mensen' gaan nog even mee naar mijn hotel, waar we nog even een kopje thee met zijn allen drinken. Gezellig, toch nog visite bij mij thuis op mijn verjaardag.

Daarna zak ik weg in de kleine sofa die hier in het tuintje staat. Erik belt, hij is bij oma, waar ook mijn ouders en Wilbert & Ilse zijn. Met z'n allen zingen ze me toe, dat is even slikken, maar echt superlief van ze.

Ik geniet stilletjes na van de dag, met een zakje chips en een glasje cola op de minisofa ... 40 .... tja ....

(p.s. even voor de duidelijkheid, dit uitje is door mij privé betaald, hier worden geen Help2Help-donaties voor gebruikt!)

Geen opmerkingen: