zondag 1 juni 2008

Toronto deel 2

Zaterdagochtend vertrokken we, dik ingepakt (buiten was het een beetje triest), richting St Lawrence market. Na nog geen twee minuten waren we weer terug op onze kamer. Change of clothes, het was veel warmer dan het leek, de zon was inmiddels gaan schijnen en onze jassen konden 'thuis' blijven. Nieuwe poging dus ! St. Lawrence Market bestaat uit twee overdekte markthallen, in de ene is het elke zaterdag 'farmers market', waar mensen uit de omgeving hun zelf gemaakte/gekweekte/geteelde waar aanbieden. Van aardappelen, tot groente, tot kaas, yoghurt, hele varkens, fruit, eieren, bloemen, etc., je kan het zo gek niet bedenken. Alhoewel we ons niet in Azie bevinden, hebben we hier toch ook aardig wat groente en fruit gezien wat we niet (her)kennen. De tweede hal is eigenlijk meer een soort grote supermarkt met aardig wat toeristenzooi, dus die hebben we na twee blikken overgeslagen. Aangezien de zon nog steeds scheen, besloten we naar de ferry te lopen voor een overtocht naar de Toronto Islands. Een tocht van een kwartiertje. Deze eilanden fungeren als een recreatiegebied voor de stedelingen. Het was dan ook aardig druk (zaterdag en mooi weer). Op deze eilandjes, die met bruggetjes verbonden zijn, is het goed toeven. Veel water uiteraard, mooie stranden, veel bomen (het woord 'bos' is hier niet echt op zijn plaats) en in het midden is er een groot soort pretpark. Ik moet zeggen dat je hiervan op andere delen van de eilanden weinig merkt. Na een half uurtje lopen, kwamen we langs de fietsenverhuur. We zijn met de quadricycle verder gegaan. Een 'fiets' waar je met z'n twee naast elkaar onder een dakje kan fietsen. Aangezien niemand ons daar verder kent, durfden we dat wel aan. Veel gelachen, we dachten wat relaxt over het eiland te kunnen fietsen, maar het is gewoon hard werken op die dingen. Toch ons niet laten kennen en beide uitersten van het eiland bezocht, toch zo'n ruim 12 km weggetrapt dus. Helaas kwam er een flinke donderbui over de laatste 15 minuten, helemaal droog hebben we het dus niet gehouden (lang leve het afdakje). Aan het eind van de middag met de ferry weer naar de stad teruggekeerd. Het overtochtje is overigens ook zonder bezoek aan de eilanden de moeite waard. Het uitzicht over Toronto vanaf het water is schitterend. Wacht maar op de foto's !

Vanmorgen (zondag) met de streetcar (de tram) een ritje gemaakt richting Fort York. Het was nog even wennen, lieten de juiste halte aan ons voorbij gaan, moesten dus weer stukje terug lopen, overstappen op een andere lijn en uiteindelijk bereikten we ons doel. Fort York is het beginpunt van de stad Toronto. Een groot deel is bewaard gebleven, er staan nog wat barakken (met hierin exposities) en kanonnen. Het contrast met de nieuwe moderne hoge stad op de achtergrond is erg grappig. Daarna met de tram naar Kensington en China Town. Kensington is een hippie-achtige wijk met veel kleine winkeltjes waar werkelijk van alles te koop is. Van organisch tot synthetisch, iedereen kan hier aan zijn trekken komen. De sfeer is uiteraard erg relaxed, het is leuk om de wijk met zijn aparte bewoners te zien. Bob Marley leeft hier in ieder geval nog gewoon voort (we hebben hem gezien, heus !). Naast Kensington ligt China Town, het vloeit haast in elkaar over. En ook deze wijk is 'goed gelukt', soms leek het haast alsof we in Peking rond liepen. De schreeuwerige rood/gele uithangborden, de chinese tekens (zelfs op de straatnaambordjes), de rare chinese kruiden en gedroogde 'whatever', wat werkelijk tegen van alles helpt, de voetreflexmassages, hello kitty en uiteraard de chinese restaurantjes (inclusief plastic tafelkleedjes). Er was zelfs een 'Chinese Gospel Church'. Wat we ons bij Chinese gospel voor moeten stellen, weten we ook nog niet ..
Dit alles maakt Toronto wel tot een erg leuke stad. De spiegelende wolkenkrabbers in het centrum, de skydome van de Blue Jays, maar dus ook het dorpse van de buitenwijkjes met z'n gekke Kensington en het uitbundige van China Town. Er is 1 gemeenschappelijke deler in het zo diverse Toronto : koffie ! Waar je ook bent, overal kan je een mok koffie halen en deze vooral al lopende op straat opdrinken. No worries dat je in Toronto zonder koffie komt te zitten, haast onmogelijk !
Nog even een historische noot, de diversiteit van de bevolkingsgroepen in Toronto (er zijn hier geen minderheden, er is geen bevolkingsgroep die 'overheerst') is ontstaan in/na WOII. Hiervoor was ruim 85 % van de stad 'blank', in de WOII heeft Toronto (e.o.) zich opengesteld voor immigranten overal vandaan en is deze gemengde stad ontstaan, geweldig toch ?

Morgen vroeg op, om half 9 gaat de trein naar Niagara !