maandag 6 juni 2016

A good relationship...

We hadden hem al eerder zien lopen, ’s avonds na het eten, een Robbie Williams achtig type, wilde ogen, womanizer, hij rijdt een motor.

Een paar dagen later lopen we door Vathy en zien we een winkeltje annex werkplaatsje waar de mooiste metalen dingen gemaakt worden. Prachtig, het valt gelijk op tussen andere standaard toeristische ‘meuk’. We lopen naar binnen en zien tot onze verrassing Robbie binnen zitten, hij werkt aan een nieuw kunstwerkje.


Hij vraagt waar we vandaan komen en is verrast om ‘Nederland’ te horen. Zijn vader had ooit een Nederlandse vriendin, de familie bezit nog steeds een groot huis in Haarlem waar zijn neef op het moment woont. Vlakbij het huis in Haarlem is een galerie waarvan de eigenaar uit Ithaca komt.
‘Robbie’ is de vijfde generatie die hier op het eiland woont. Zijn vader was kapitein en reisde de wereldzeeën over, zelf koos hij een andere toekomst. Sinds tien jaar heeft hij deze werkplaats/winkeltje. Zijn droom is om bij zijn werkplaats te kunnen wonen, nu woont hij verderop in het dorp.

Ik vraag of ik een foto van maken van zijn winkeltje, hij vindt het prima. ‘Vroeger niet hoor!’ zegt hij er achteraan, ‘toen dacht ik dat iedereen het na wilde maken’. Ik glimlach naar hem en zeg hem dat ik helemaal niet zo creatief en handig ben. ‘Nu ervaar ik het als compliment als mensen een foto willen maken' en zo bedoel ik het ook.


Op onze vraag hoe hij de winters doorbrengt, antwoord hij ‘You need to have a good relationship with yourself or with the pharmacist’. Uit het verhaal wat hij daarna aan ons verteld, maken we op dat hij tien jaar terug erg bevriend was met de pharmacist, maar dat dat nu aan het doorslaan is naar hemzelf.



’s Avonds eten we in een dorpje verderop, hier zijn tien jaar geleden twee Schotse mannen een restaurantje begonnen. En wat hadden we een lol en wat voelden we ons welkom, het lijkt de perfecte combinatie van Schotse humor en Griekse gastvrijheid. Met een volle buik en twee kussen van de jongens rijden we terug naar huis, waar Miepie al miauwend op ons zit te wachten. Ithaca kruipt langzaam onder onze huid, wat een mooi eiland!

Geen opmerkingen: