vrijdag 10 juni 2016

I am sorry for the weather…

Het is de laatste dag op Ithaca, vanmiddag om drie uur gaan we met de boot weer terug naar Kefalonia om over twee dagen door te vliegen naar Kythera.

’s Ochtends worden we, zoals gebruikelijk, al vroeg gewekt door ons Miepie, verlegen als ze is om een knuffel. We kroelen wat en daarna springt ze van het terras richting de olijfbomen, ze kan best even stil zitten, maar veel te lang moet dat ook weer niet gaan duren. Op weg naar de volgende muis of vlinder of wat er ook maar beweegt. Grappig beestje, vol energie en gekkigheid, we gaan haar nog missen. Ik heb het trouwens over ‘we’, maar ik bedoel eigenlijk ‘ik’, tijdens dit vroege ochtendritueel (meestal half 7) ligt Erik nog lekker te slapen en zit ik met Miepie buiten in het opkomend zonnetje.

Na het algehele ontwaken en het ontbijt met restjes (laatste ochtend), pakken we de rugzakken in en rijden we richting het dorp. Gisteren hebben we een ‘bergje’ beklommen op zoek naar overblijfselen uit de oudheid. De opgravingen zijn in 18xx ontdekt door een Duitse meneer die beweerde dat dit het paleis van Odysseus geweest moest zijn. Er werden veel potten, kruiken, etc gevonden en zelfs munten met de beeltenis van Odysseus erop! Veel later ontdekte men opgravingen vlakbij Stavros en toen ze men dat daar het paleis geweest moest zijn. Afijn, niemand die het weet, er zijn zelfs mensen die zeggen dat het Ithaca uit de Odyssee niet het Ithaca van nu is.

Odysseus overziet Ithaca in Vathy

Er is in Vathy een klein museum waar deze potten en munten liggen. En daar zijn we wel nieuwsgierig naar. Het is een museumPJE, drie aaneengesloten ruimtes vol met potten, schalen, borden en andere voorwerpen die bijna allemaal afkomstig zijn van de opgravingen waar we gisteren waren. Maakt het toch wel bijzonder. Ook de munten met de beeltenis van Odysseus liggen er.



dit is het hele museum

Hmmm… ik weet nog niet zo goed wat ik met de mythes aan moet. Ik ben er niet mee opgegroeid, op school nooit enige kennis van vernomen. Ze doen mij voor als ‘sprookjes’ en dat zijn ze natuurlijk ook (toch?), maar toch hebben bepaalde personen blijkbaar wel echt bestaan? Of niet? Of is Odysseus een ‘godheid’ die toen ooit aanbeden is? Of was het een echt bestaande koning? Interessant, leuk om er meer over te weten te komen nu we hier zijn. Er zijn hier zelfs opgravingen gedaan uit ‘the cave of the nymphs’ of all places. Potterieen met de namen van de nymphen erop. Wat is dat dan? En hoe kan dat dan? En wie waren die nymphen dan (in het echt)? Ergo, ik snap er inmiddels niets meer van. Het heten ook niet voor niets mythes natuurlijk.

We doen nog een ijsje bij de bakker en gaan weer naar huis. Miepie ligt nog te slapen op de tuinbank. Ze rekt en strekt zich uit. Ze wil bij me zitten. Nog een uurtje dan gaan we weg. Ze kijkt naar me op en geeft me een kus, althans, ze komt met haar bekkie richting die van mij. Ik heb vast een slechte adem, maar het idee dat ze me een kus geeft voor de fijne week vind ik leuker J.

Michaela komt nog langs. Om af te rekenen en om te vragen hoe we het gehad hebben. Ze excuseert zich ‘sorry for the weather’. Huh? Ze vertelt dat dit veel te koud is voor de tijd van het jaar en dat ze bang zijn dat het weer zo’n koude zomer wordt, net als vorig jaar. Okay, ik snap het, maar voor ons was het weer prima. Superveel zon, windje erbij, overdag zo tussen de 25 en de 30 graden. Maar inderdaad, vaak stak aan het eind van de middag de wind flink op en ’s avonds had je een vestje nodig om buiten te kunnen eten. Ik zou het niet anders gewild hebben.

Michaela is zwanger (duidelijk zichtbaar). Ze verwacht haar kindje na de zomer. Op mijn vraag of haar kindje op Ithaca geboren gaat worden, kijkt ze me verschrikt aan. Dat hoopt ze niet. Athene, ze gaat straks in Athene bevallen, daar zijn alle medische voorzieningen aanwezig, hier is niets. Straks gaat ze er voor minimaal 21 dagen heen, ze ziet er wel tegenop, ze houdt niet van de grote stad. Ze schiet in de lach, misschien wordt het kindje wel op de boot geboren, dat heeft wel één groot voordeel, je mag dan de rest van je leven gratis met de boot mee in Griekenland ;-).

We zetten onze spullen in de auto en rijden nog één keer naar Vathy, deze keer voor de lunch. Het is gezellig in het dorp, de groenteboer komt langsrijden en de visboer zit bij het cafetaria te wachten op klandizie. 

groenteboer

visboer

In het kafenion waar wij wat eten, is één van de oude mannetjes jarig. Regelmatig komt er een ander mannetje langs, die hem feliciteert en erbij komt zitten en zo wordt de club steeds groter. Leuke manier om je verjaardag te vieren. Er komen stukjes worst, olijfjes, etc op tafel. Gezellig.




Op ons gemak rijden we naar de ferry.  We waren gewaarschuwd, hij is altijd te laat, maar niet deze keer. Na 20 minuutjes varen, rijden we het buureiland Kefalonia op. Dag Ithaca, hopelijk tot ziens, we vonden je erg leuk.


Geen opmerkingen: