woensdag 18 april 2012

In de verlenging ...

Okay, vandaag in de verlenging dus. Het is even wennen, je hoofd staat er toch naar om weer naar huis te gaan, de koffer was al helemaal gepakt, auto volgetankt om weer in te leveren ... maar toch ging het feest niet door. Gelukkig konden we in ons appartement 'het oordeel' afwachten en hoefden we niet naar de luchthaven af te reizen voor noppes (om daar dan uren in het niks te moeten wachten). Dus we konden hier ook op het gemak de vluchten omboeken enzo.

Maar ja, daar zit je dan. Koffie op, koekjes op, wijn op, kaas op ... alles op ... o nee, niet alles, we hadden nog vier eitjes over ... Dus hop, op maar weer om boodschapjes.

daar zijn ze weer ...
En ja hoor, terugkomend van de boodschapjes kwamen we het ikoon weer tegen. Deze keer dus bij ons om de hoek. Het viel niet mee voor de heren om het ikoon recht te houden in deze enorme wind. Het is een leuke windvanger, zo'n enorm groot en onhandig ding. De pappas die voorop liep had zijn hoed al afgedaan (of hij was al eerder in de bosjes gewaaid en hangt nu ergens in een hoge boom :-)). Maar de bisschop zelf had zijn mijter nog op, maar ja, die loopt dan weer achter de ikoon, die dan weer als leuk windscherm functioneert natuurlijk.

Eerst maar eens een bakje koffie dus ... de voorraad is weer even op peil. Daarna toch maar een rondje doen. Het lijkt wel iets rustiger te worden, al heeft dit volgens mij meer te maken met het feit dat het niet meer regent. Maar goed, het lijkt toch echt ...

Buiten valt het toch tegen, een rondje lopen zit er nu echt niet in, dus dan maar een rondje auto. Naar Diakofti, want daar waren we nog niet geweest de afgelopen twee weken.

En kijk, het leven ziet er aan deze (luwe) kant van het eiland veel vriendelijke uit. Het waait er wel flink, maar het zonnetje schijnt ondertussen voorzichtig en aan de oostkant van het eiland heeft de westenwind toch wel een hoop kracht verloren.

redelijk mooi weer aan de oostkant van Kythera
(al waait je haar nog steeds goed in de war)

Diakofti ligt aan de droge kant van het eiland, ook hier weer hele andere vegetatie. En veel bijenkasten, maar die zie je wel over het hele eiland. Erik vertrouwt de bijenkasten voor geen meter. Verder is hij voor niks en nergens bang, maar bijenkasten ... Als ik er naar toe loop voor een fotootje, schiet hij snel richting de auto. Misschien om mij te komen redden als ik toch aangevallen wordt ? Ik weet het niet, volgens mij om zijn eigen hachie te redden :-)

enorme 'schelp' in de bodem bij Diakofti, voorheen
is dit de zeebodem geweest (ooit)
En dan zien we een bordje met 'grot' erop, ha ha, nee hoor, wij kunnen geen grieks. We zagen op de kaart dat er hier een grot moest zijn (daar stond het zowel in het engels als in het grieks erop) en konden dus lettertjes vergelijken. Onderstaande betekent volgens ons dus 'grot'.

Al snel vonden we de grot, eigenlijk gewoon een gat in de grond. Erik klimt zonder aarzeling naar binnen en ik volg getrouw.

Erik klimt de grot in

We staan al snel in een enorme grot met de meest mooie kleuren/mossen/mineralen/etc. Vooral met de lichtval vanuit het 'gat' van boven is het prachtig allemaal. We zien ook dat er hier wel eens 'gegraven' wordt en lezen later dat er uitgebreid archeologisch onderzoek is gedaan. Al in 3800 vC werd de grot gebruikt (als wat staat niet in het boekje, als schuilplaats ? woning ?).

Was even een leuk ontdekkinkje, al zeggen we het zelf. Weer boven gekomen, rijden we nog een rondje door het kleine dorpje. Hier komt ook de ferry aan, maar vandaag blijft het stil. Ook de ferry's varen vandaag niet.

strandje bij Diakofti
We rijden door naar Avlemonas waar we een klein toeristenwinkeltje in duiken. Het inpakken van de koffers vanmorgen heeft geleerd dat er nog plek over is :-) Dus we kopen nog wat snuisterijen ...

Daarna eten bij een restaurantje waar Kythera als tafelkleedje dient. Voor de liefhebbers : we zijn nu bij het zout (Avlemonas) en slapen bij de peper (Aroniadika).

eten bij het zout en slapen bij de peper
 We laten het eten ons goed smaken. Hier lekkere doka's, Kytheriaans beschuit met tomaat en feta. Jammie .. roseetje erbij ... wind en regen (ja, het is weer gaan regenen :-( op de achtergrond, we genieten gewoon nog even door !!