zaterdag 21 april 2012

De tweede laatste dag op Kythera

Onze tweede laatste dag op Kythera ... en deze keer weten we het zeker, want op het moment van schrijven zitten we op de luchthaven van Athene. Wellicht dat we hier niet wegkomen, zou nog kunnen, maar dan zitten we in ieder geval in Athene ... niet meer op Kythera.

Gisteren was werkelijk een mooie dag. Wel veel wind (je raakt er haast aan gewend), maar verder veel zon, zon en nog eens zon. Wel verradelijk, want doordat je de warmte niet voelt (door de harde wind), verbrand je supersnel. Maar goed ..

Na een weer heerlijk ontbijtje van Albert vertrekken we richting Potamos om daar de 'avondwandeling' te doen rondom de zuidelijke dorpen. Een kleintje van nog geen 8 km, om het af te leren.

Bij binnenkomst van Potamos worden we verrast door een viertal dames die duidelijk in afwachting zijn van iets. En ja hoor, daar is 't ie weer : het ikoon ! Vanmorgen wordt deze door Potamos rondgedragen, om dan vanmiddag weer verder te gaan met zijn eilandtocht.

vier dames in afwachting van het ikoon

deze keer met muziek !
De vier dames stonden daar, omdat ze het ikoon vanaf dat punt verder mogen dragen. Daarna begint ook de muziek te spelen (ze kwamen 'geluidloos' aangelopen).

Wij rijden verder het dorp in om de auto te parkeren. Het dorp is toch wel een beetje in rep en roer, veel auto's, mensen, iedereen op zijn 'zondags', gezellig.

We wandelen heel snel Potamos uit (het dorp is dan misschien wel het grootste van het eiland, naast Livadi, maar het blijft hier allemaal erg klein) en lopen via weilanden, olijfboomgaarden, etc. naar een oud byzantijns kerkje. Helaas ook gesloten en helaas ook geen sleutel kunnen vinden. Nu schijnt dit een van de belangrijkste oude kerkjes te zijn, dus ik neem aan dat ze dan ook geen sleutel rond laten slingeren. Maar we hebben voor de zekerheid toch even gezocht :-)

Het is een mooie wandeling, langs drie kleine dorpjes. Onderweg af en toe nieuwsgierige Grieken die je aanspreken en even om een 'praatje pot' verlegen zitten. Best gezellig eigenlijk.

zicht op Logothethianika

en mooie weer bloemetjes

de groene vallei bij Logothethianica

kerkje bij binnenkomst Logothethianica
Nu weet ik even niet meer of ik de naam van het dorpje goed onthouden heb .. normaal zoek ik dat even op in het boekje, maar ja, we zitten nu op de luchthaven en alle boekjes zitten diep weg in de bagage .. Het dorpje Logothethianica is eigenlijk hardstikke leuk. We zijn er al een aantal keer doorheen gereden, omdat we zo graag bij 'Maria' willen eten. Die zit aan het begin van het dorp. Helaas is Maria nog steeds dicht, maar we zijn toch zeker een keer of 7 in de afgelopen twee weken langsgereden. Maar goed, nu dus te voet en dan ziet dat er toch weer heel anders uit !

Vooral aan het begin prachtig gerestaureerde huizen en later op weer vervallen huizen. Maar het blijft mooi. Er wordt ook druk gebouwd/gerestaureerd, over heel het eiland trouwens. De mooiste huisjes herrijzen.

prachtig mooi oud pand

heerlijke witte huisjes ... mooi !!

op de plaats waar ooit een huis stond, nu prachtige bloemetjes

er wordt hard gewerkt aan de restauratie van oude huizen
Bij het cafe/restaurant van Polina drinken we even een Grieks koffietje. We waren hier een week eerder ook al om te eten, echt zo'n plekje waarbij je 'bij de mensen thuis' komt, alhoewel ze wel een mooi restaurantje heeft. Maar de mensen leven/wonen hier dus gewoon in. De koffie is hier trouwens heerlijk, niet iedereen kan lekkere Griekse koffie maken (ook niet alle Grieken dus).

de dorpsmededelingen, ik vermoed dat ze te maken hebben
met de komst van het ikoon vanavond

zicht op Potamos

en wij in NL maar klagen ... hier is de benzine
dus gewoon (bijna) 2 euro de liter !

schaapjes in een bloemig veldje (eentje is bezig zijn jas
uit te doen, hij heeft het warm :-))

wat doet Khan zijn taxi hier nu toch ??

mooi oud pandje ... met een prachtige poort (zie links)
Terug in Potamos lunchen we en gaat ondertussen de kerk weer open. Straks is er nog een dienst en daarna wordt het ikoon naar het volgende dorp gelopen. Het is toch wel een hele happening hier hoor, de rondgang van het ikoon.

de kerk in Potamos

toegangspoort van de kerk van Potamos

toegangspoort kerk van Potamos
We doen nog even wat boodschapjes in het kleine supermarktje. Het is zo hier zo krap dat je er onmogelijk met een karretje doorheen kan, die hebben ze dus ook niet. Ook afrekenen valt niet altijd mee. Dan loopt de kassajuf weer achter (kaas te snijden), dan gaat de telefoon (is best even gezellig, zo'n gesprekje tussendoor) of gebeuren er weer andere belangrijke zaken die haar aandacht eisen. Uiteindelijk mag je best betalen hoor, maar je moet niet altijd haast hebben.

de super in Potamos

smalle gangetjes in de supermarkt van Potamos
We gaan ook nog even op zoek naar een waxinelichtjeshouder (mmm, leuk scrabble woord), want we hebben die in ons appartement gebroken. Er is iets misgegaan tijdens een experimentje met kooltjes en een soort wierookblokjes ...

kijk nou, winkeltje staat van boven tot onder helemaal vol
met soms de mooiste dingen ! ze heeft zelfs nog complete
emaille pannensets !!
geweldig toch ?
Daarna terug naar 'huis'. Het is werkelijk prachtig weer, kijk toch hoe mooi het uitzicht vanaf ons terras :

Je zou haast niet geloven dat het van de week zulk noodweer was dat we niet naar huis konden ! We kunnen zelfs even buiten zitten, dat is ook nog niet veel gebeurd. Maar we gaan toch verder, thuis blijven is zonde van dit mooie eiland. Na drie weken (vorig jaar een weekje, deze keer twee) hebben we nog steeds niet elk hoekje, elk dorpje en elk strandje bezocht. En zo groot is het hier heus niet, maar er is gewoon genoeg moois. We rijden eerst naar het Kaladi strandje, maar dit ligt al geheel in de schaduw. Dan maar een strandje verder, Limni Beach. Hier zitten we wel volop op de wind, maar Erik weet toch een plekje te vinden waar het zeer goed uit te houden is.

lekker wijntje ...
En we maken hier nog een flesje rose koud, eten onze laatste kaasjes en nootjes op. Jammer dat het er alweer bijna op zit, we kunnen het hier nog wel een paar weken uithouden !!

De meeste stranden van Kythera zijn keizelstranden, wel of niet met delen zand, soms hele grote kiezels (stenen dus), soms kleintjes. Ze zijn allemaal mooi, mooie kleuren en vaak door de schuring van zee en zand superglad en zacht. Ook de vormen, in ons appartement staan allemaal stenen in de vorm van een hart, maar wij hadden er nog niet eerder eentje gezien op het strand. Tot nu dus, Erik vond hem, en nog wel een hele grote !

We hebben ons hart achtergelaten op de schoorsteen in ons appartement in Kythera. Ons hart achtergelaten op Kythera ... letterlijk en figuurlijk ... hier komen we vast nog wel eens terug !!