vrijdag 27 november 2015

Wat een contrast met Calcutta... start van een weekend Santiniketan

Ik zit in Bolpur met de heren van het RCFC, Sunil en Alok. Ik ga na dit bezoek naar Santiniketan, op zo’n 5 minuten rijden van Bolpur. Ik blijf daar van ’t weekend, Maura heeft er vrienden wonen, Kirsty en Rahul, we gaan een paar dagen bij hen logeren. Maura en Bapu komen vanavond ook. Maura heeft een geweldig kaartje voor me getekend en ik laat het aan Alok zien. Beetje in de hoop dat hij het wel zou vertrouwen als ik hier vanuit Bolpur alleen naartoe zou gaan. Maar nee hoor, de toto is al geregeld en staat al te wachten. We gaan met z’n allen.

het kaartje met aanwijzingen waar ik moet zijn

Alok lijkt het beter als de toto-chauffeur belt met Kirsty en zo geschiede. Ik hoor ‘heeé, heeé, acha, acha’ en krijg het gevoel dat het allemaal wel goed komt. En inderdaad, het is best nog wel een ritje, maar het is eigenlijk hartstikke relaxed. Alsof je in een golfkarretje rijdt, je hoort de toto helemaal niet en de snelheid is prima, niet dat gekke rijgedrag van een oto (tuktuk), je hoeft je niet vast te houden omdat je bang bent dat je eruit valt en je kan rustig om je heen kijken. Afhankelijk van hoe goed de batterij (nog) is, kan een toto circa 70/80 kilometer rijden. Dat is best veel eigenlijk, het zijn hier allemaal korte afstanden.

Kirsty en Rahul zitten nog in vergadering, ik ben natuurlijk ook veel vroeger dan gepland met die vervroegde treinrit. Ze zijn de oprichters van Suchana, een project voor kinderen uit de omliggende dorpen. We krijgen een rondleiding (Alok en Sunil zijn ook nieuwsgierig en lopen mee) en daarna gaan Alok en Sunil richting de trein. Ik loop een beetje rond, rust wat uit op een soort veranda, wat een heerlijke omgeving is dit. 


Het is hier groen (zeker na twee weken asfalt), ik hoor vogels, ik adem frisse en vooral schone lucht in, ik ruik bloemen en zie vlinders rondfladderen, op het rijstveld rennen salamanders achter elkaar aan. Er is bijna geen verkeer, ja, fietsen en ossenkarren. Wat een zaligheid na bijna twee weken Calcutta.



Aan het begin van de middag nemen ze me mee naar hun huis, hier niet ver vandaan. Ook al zo’n plaatje, met een heerlijke veranda, een huis wat ze zelf ontworpen en gebouwd hebben. Het ademt gastvrijheid, Kirsty en Rahul zelf ook trouwens, erg aardige mensen. Ze hebben drie kinderen, waarvan er eentje in Engeland op school zit. De andere kinderen krijgen thuis les. Er zijn hier honden, konijnen en vooral veel katten. Ik zie ook een kikker in de keuken, maar ik neem niet aan dat deze tot de huisdieren behoort. Er zijn twee superkleine kittens, ze zijn erg grappig, klimmen overal op en onder, het zijn net ratjes, zo klein en zo snel.

Leuk zo'n fototoestel, kan je daarmee spelen?

het andere kitten is even afgeleid door wat er buiten gebeurd

de veranda met uitzicht over de enorme tuin

de keuken

Na de lunch krijg ik de mogelijkheid om mee te gaan met één van de ‘bibliobussen’ van Suchana. Er zijn drie kisten met boeken die elke dag in een busje meegenomen worden naar een of meerdere dorpen. Vanmiddag gaan ze naar twee dorpen toe en het lijkt me een mooie gelegenheid om het project te zien én om in een dorp te zijn en een idee te krijgen van het leven in de dorpen.

onderweg vindt je plattegrondjes van de dorpen en de omgeving
We rijden een kilometer of 10 van Santiniketan vandaan, al snel gaan we onverhard verder en wordt de weg zo smal dat het allemaal maar net past. Wat is dit leuk, we rijden echt die piepkleine dorpjes binnen. Ik zie ik weet niet hoeveel ossenkarren onderweg.




In het eerste dorpje lijkt het wat stil, we rollen het kleed uit, zetten de dozen met boeken erop en voor we het weten, komen er uit alle hoeken en gaten kinderen aan. Wat leuk om te zien! Ze leveren eerst hun boek in en duiken daarna in de kisten om een nieuw boek uit te kiezen. 



Er is een kleursysteem, de boeken zijn opgedeeld in vier leeftijdsgroepen, in vier kleuren. Superduidelijk. De kinderen mogen vandaag ook een tekening maken als ze willen. Er is bij elk bezoek een activiteit die wekelijks anders is. Ik loop een rondje door het dorp.





Vijf ondeugende kleuters lopen me uit te dagen, als ik dichterbij kom, rennen ze weg en als ik mijn fototoestel pak, draaien ze zich om. Een half uurtje later is de lol eraf en zitten ze bij de rest van de kinderen nieuwsgierig te neuzen in de boeken (die ze nog niet kunnen lezen, maar plaatjes kijken is natuurlijk altijd leuk).


een half uurtje later staan ze allemaal bij de boekenkist
Na een uurtje gaan we weg, we moeten naar het volgende dorp. Maar owee owee, waar is de autosleutel? Het is serieus, hij is echt kwijt. Alle boxen gaan nog eens open, alle broekzakken worden nageplozen, alle doosjes nog eens geopend, maar nee, geen autosleutel. 

waar is de autosleutel???
De jongens gaan steeds ongeruster kijken, eentje probeert of zijn fietssleutel misschien toch niet past. En nee, dat past niet. Dan wordt de sleutel ineens gevonden, hij was toch in een van de boekendozen belandt, we kunnen verder, was dat even zweten…



In het tweede dorp gebeurt min of meer hetzelfde. Ik vind het leuk om te zien dat deze kinderen zo dol zijn op boeken. De technologie is hier nog niet helemaal doorgedrongen, dus computers/laptops/tv/games etc. zijn er hier (nog) niet, vandaar de interesse waarschijnlijk. Misschien niet helemaal eerlijk, maar laat het zo nog maar even blijven.



De kinderen spreken hier trouwens Santali, een lokale taal. In Calcutta wordt voornamelijk Bengali gesproken. De boeken in de biliotheek zijn in het Santali, Bengali en Engels. Suchana wil het gebruik van Santali bevorderen of er in ieder geval voor zorgen dat de taal niet in onbruik raakt. In India worden duizenden talen gesproken. Een rijke cultuur, maar het geeft problemen. Het algemene beeld is dat kinderen/mensen uit de dorpen/villages dom zijn. Als ze dan toch naar een overheidsschool gaan, waar Bengali gesproken wordt, kunnen ze  niet meekomen, omdat ze de taal niet spreken. Dus wordt het vooroordeel dat ze dom zijn, alleen maar bevestigd.




Het in inmiddels donker geworden, de laatste boeken worden met het licht van een lamp uitgewisseld. We hobbelen terug naar huis, de wegen zijn onverhard en slecht, zeker bij de dorpen, dus hard rijden zit er (gelukkig) niet in.

’s Avonds eten we in het dorp. Elke vrijdagavond komt daar een vriendengroep bij elkaar. Ik voel me nietig en slordig, allemaal prachtige vrouwen in hun sari’s en ik zit daar in mijn vieze broek, omdat de hond een half uur geleden tegen me opsprong en in mijn t-shirt wat ik de hele dag al aan heb. Stuk voor stuk ‘succesvolle’ vrouwen die de halve wereld gezien hebben. Twee mannen die zich sterk genoeg voelen om zich in het vrouwengeweld te storten. Het zijn leuke mensen, spreken allemaal goed Engels, sterker nog, de spreektaal aan tafel is Engels. De halve menukaart wordt besteld en iedereen eet ervan mee. Erg gezellig. ’s Avonds rijden we in het pikkedonker terug naar huis. Kirsty rijdt. In India zie je vrouwen nooit rijden, maar goed, Kirsty is dan ook geen Indiër. Haar man wel en die vindt het prima, maar Kirsty inmiddels een beetje kennende, heeft hij hier inmiddels al helemaal geen mening meer over.

mijn bedje

Rahul helpt me met het muskietennet, het is een hele heisa, al heeft hij het zo voor elkaar. We praten nog wat na en duiken ons bedje in. Welterusten! 

Geen opmerkingen: