maandag 23 november 2015

Zo'n eerste nacht in een vreemd bed...

Herkennen jullie dat? Zo eerste nacht in een hotelbed? Dat je ’s avonds gaat liggen en denkt aan al die mensen die hier voor jou gelegen hebben? Dat het overal jeukt? Dat je kussen ruikt naar al het zweet van je voorgangers? Dat je dan een handdoek om het kussen doet om het niet te hoeven ruiken? Dat je, als je dan toch per ongeluk een beetje wegdommelt, je moet plassen en erachter komt dat er geen lichtknopje bij je bed zit? Dat je dan struikelt over je slippers die je naast je bed heb laten staan? Dat, als je dan weer ligt, er buiten een muziekfestival begint? Dat ….. dat gebeurde dus allemaal gisterenavond… pffff…. de eerste nacht is voorbij, morgen gaat het vast beter.

Gisteren ben ik verhuisd, van een steriel (maar heel schoon) bed & breakfast naar een prachtig oud koloniaal gebouw. Er worden hier drie kamers verhuurd, waarvan ik er eentje heb. Echt schoon is het niet, het tafeltje plakt en als ik het schoonmaak met mijn washand, is die gelijk onbruikbaar J. Ach, het zal wel wennen, niets is schoon in Calcutta, dus waarom mijn kamer wel? De lakens op mijn bed zien er schoon uit in ieder geval. Het sfeertje is geweldig, oud koloniaal, de rijken van de stad woonden hier vroeger.




De badkamer is zo groot als mijn woonkamer thuis. Ik heb warm water, inmiddels is de douche uitgeprobeerd, werkt prima! Ik heb ook een koelkast en een klein keukentje, de boodschapjes zijn inmiddels gehaald. Wat ik mis is een waterkoker, ouch, ik ben gek op een bakkie thee, heb zelfs thee van thuis meegenomen (alsof ze dat hier in ‘theeland’ India niet zouden hebben). Dus ik gisteravond op zoek naar een waterkoker, in een oud winkelcentrum vond ik een soort blokker. Ik had keuze uit drie waterkokers, allemaal superduur!! 25 euro voor een waterkoker!! Westerse prijzen, au, straks maar extra genieten van mijn bakje thee.

Ik loop nog eens een rondje door mijn nieuwe buurtje. Fire & Ice (favoriete restaurant) op een kwartiertje lopen, Westside & Pantaloons (mooie kledingwinkels) op 5 minuten lopen, Coffee Cafe Day (hoef ik niet uit te leggen neem ik aan) op 5 minuten lopen, een (van horen zeggen) goed vegetarisch restaurant aan de overkant van de straat, supermarkt op drie minuten… hmmm… kan slechter!

Ik doe mijn wasje, bij de vorige bed & breakfast hadden ze een wasmachine, maar die mocht ik alleen gebruiken als ik 1000 roepies (ongeveer 15 euro) betaalde, hmmmppfff, alsof de kamer al niet duur genoeg was. Dus heb ik mijn was bewaard, ik doe het hier wel met de hand, is eigenlijk nog leuker ook. ’s Avonds hangt mijn wasje her en der door de kamer verspreid te drogen, prima.
En als ik ga slapen… jullie hebben het gelezen. Eigenlijk weet je dat het gaat gebeuren, alsof er een sausje van jezelf over het bed moet, ik weet zeker dat ik vanavond niet zo’n moeite zal hebben om in slaap te komen.


Vandaag heb ik een vrije dag! Geen afspraken, geen verplichtingen, heerlijk!!

Geen opmerkingen: