woensdag 23 november 2016

Early (!) morning boatride over de Ganges...

zonsopkomst bij Varanasi
Echt, ik dacht dat we op vakantie waren, maar wéér staat die wekker op kwart over vier ;-). Vandaag voor een ‘early-morning-boatride’, and an early morning it is! Slaperig staan we om kwart over 5 buiten op de afgesproken locatie, op de afgesproken tijd. Gisteren was Laotse (jawel, hij is vernoemd naar de Chinese filosoof…  ‘onze’ Laotse is ‘gewoon’ een jongen uit Varanasi) nog te vroeg, deze keer is hij te laat, ach kan gebeuren… toch? Na een kwartier gaan we ons zorgen maken, we bellen hem op. Nou, we hebben het sterke vermoeden dat we hem wakker bellen. Hij zegt er over een half uur te zijn en daarnaast horen we zeker 100x het woord ‘sorry’. Pffff… we hadden bijna een uur langer op ons bed kunnen liggen…

Maar goed, hoe hij het voor elkaar gekregen heeft, weet ik niet, met een kwartiertje was hij er. Nogmaals duizend keer sorry, ach, het kan iedereen gebeuren. Met de tuktuk rijden we naar Assi ghat, hier een eindje verderop. Hij brengt ons naar de ‘opkomende-zon-ceremonie’ die hier elke ochtend om half 6 plaats vindt. Veel kleinschaliger dan de aarti die ’s avonds gehouden wordt bij een noordelijker gelegen ghat. Gisteren waren we daar even, maar zijn we snel weer weggelopen, het is verworden tot een toeristische attractie, wat het trouwens helemaal niet is, maar ja, dat gevoel krijg je al snel als het zo immens groot is opgezet. Aan de andere kant moet dat ook wel, want er komen echt duizenden pelgrims/toeristen op af.

'zonsopkomst-ceremonie' bij Assighat
Hierna lopen we naar ons bootje en varen we de Ganges op. De zon komt heel langzaam achter ons op, het is prachtig, aan beide kanten van de rivier.

Het was ons al eerder opgevallen dat de kleine bloemenoffertjes in de Ganges stroomopwaarts drijven. Hmmm… de enige verklaring die ik in mijn snelle zoektocht op google kon vinden is dat Lord Shiva in de Himalaya woont en Varanasi is de stad van Lord Shiva, dus als het water vanuit de Himalaya hier aangekomen is, kijkt het terug uit respect voor Lord Shiva… Ik geloof het direct, een wetenschappelijke verklaring volgt (als ik die kan vinden).

Hier volgen foto’s van deze mooie ochtend:

Tijdens het boottochtje stappen we ook een paar keer uit om
iets (vaak een tempel) te gaan bekijken/bezoeken

de man brengt hout naar de crematie ghat

een monnik van de Nepalese tempel

de Nepalese tempel in Varanasi

hier kan je een beetje zien hoe hoog de Ganges komt tijdens de moesson... hij stijgt maar liefst zo'n 15 meter

in dit paleis is ooit de eerste lift ter wereld geinstalleerd, voor een koning die te dik/lui was om de trappen naar
de Ganges af te lopen, er werd een mangetrokken lift gemaakt, het paleis is nu overigens een chique en duur hotel
geworden waar een moderne lift in zit (nog wel op dezelfde plaats als de allereerste lift)

de was ligt te drogen

de crematie ghat voor de lokale mensen van Varanasi

een monnik voor een tempel vlakbij Assighat