zondag 27 november 2016

Met Shiva van instant moksha naar de zevende hemel

We moeten vanochtend (alweer) vroeg op pad, om kwart over 8 is onze vlucht naar Rishikesh (via Delhi). Het hotel heeft bedacht dat als we om 6 uur vertrekken we ruim op tijd zijn. Ik vind het niks, het is een uur rijden naar de luchthaven (op de heenweg zelfs 2 uur, maar dat was midden op de dag) en ik ben graag te vroeg dan te laat of nét op tijd. Maar de receptiemeneer is niet te vermurwen. Om kwart voor 6 zitten we met onze bagage bij de receptie, de nachtwacht maakt hem wakker. We moeten nog afrekenen en oh-nee onze creditcards werken niet. Waarschijnlijk heeft het apparaatje een storing, want eerder hebben we nog geen problemen gehad, maar ja, wat nu? Cash!? Roept hij, ja, ammehoela, ik ga mijn laatste roepies hier niet uitgeven, wie zegt ons dat we in Rishikesh kunnen pinnen? Ik zeg dat ik alleen euro’s heb (al weet ik niet zeker of ik er daar genoeg van heb). Dat vindt hij ook goed. Het is EUR 271 euro, ik haal mijn laatste eurobiljetten uit mijn koffer en ik kom tot … 270 euro. Niet te geloven toch? Eind goed al goed.

De taxi dropt ons om tien voor 7 op de luchthaven. We hebben de eerste vlucht van vanmorgen, het personeel krijgt net zijn peptalk als we binnen lopen. In India wordt de bagage gescand vóór het inchecken. Onze rugzakken gaan door het apparaat en wordt dan als het ware verzegeld met een tiewrap en een stikker. Het mannetje wat op het scherm kijkt, kijkt ons verrukt aan. ‘Shiva?!’ roept hij met blije ogen. O ja, dat is waar, we hebben gisteren inderdaad een soort Shiva-beeld van metaal gekocht en dat zit in onze rugzak. We knikken hem lachend toe. Shiva gaat mee aan boord, wat kan ons gebeuren?

De vlucht(en) gaan soepeltjes. Op Delhi moeten we vier uurtjes wachten, maar die tijd slijten we voornamelijk met mensen kijken. Tussendoor eten en slapen we wat. Wat zijn sommige Indiase dames toch stijlvol, prachtig.

vliegen boven Delhi

Bij de aankomst op Dehradun zien we vooral veel groen, veel bomen en in de verte de bergen. Dit is een compleet andere omgeving. De wegen zijn hier erg breed, maar veel verkeer is er niet (althans niet op dit moment, het is inmiddels het einde van de middag, Calcutta en Varanasi staan al compleet vast). We rijden langs een droge rivierbedding en klimmen langzamerhand hoger en hoger. Af en toe een haarspeldbocht, voor onze taxi (suzuki alto) dagelijkse kost. Na een drie kwartier zijn we in Rishikesh en staan we voor onze guesthouse “seventh heaven inn”. Vanavond slapen we in de zevende hemel ;-)!


De eigenaren zijn een britse oxford-antropoloog ‘who escaped to India’ zoals ze het zelf zegt en een indiase meneer, samen hebben ze een dochtertje van 7 jaar. Het ziet er prachtig uit, begin dit jaar is er nog een stuk bijgebouwd en onze kamer is in het nieuwe gedeelte. Heel ruim, mooi balkonnetje, warm water, super!


Het is hier trouwens best koud, zelfs met onze fleecejacks aan is het zo-zo. We voelden het gelijk toen we bij het vliegveld uitstapten en nu de zon onder is, wordt het gewoon koud. Ha ha, dat is nog eens andere koek dan Calcutta en Varanasi. ‘Maakt de overgang naar thuis makkelijker’ zegt Erik, de eeuwige optimist.

nog een lekker bakje gemberthee in het cafeetje van de seventh heaven inn

Geen opmerkingen: