donderdag 1 november 2012

Customer is king … maar laat ik nu net een QUEEN zijn !!


Vandaag is het dé dag, nou ja, laat ik niet overdrijven, maar we zagen er wel naar uit om naar de markt in Anjuna te gaan. Het is de grootste markt van de hele omgeving, elke woensdag is hier van alles te koop. Doel is natuurlijk om te kijken of we leuke dingen kunnen scoren om straks weer op markten in Nederland te kunnen verkopen voor de stichting. Maar goed, als we iets leuks voor onszelf zien, zal ik het uiteraard niet laten om dat ook te kopen.

De dag begint lekker relaxed. Eerst uitgeslapen … nou ja … niet bewust, dat gaat vanzelf .  Ik neem me al een aantal ochtenden voor om me om half 10 bij de yogales te melden, maar dat heb ik nog niet gehaald. We ontbijten op het gemak, rusten hier daarna maar eens lekker lang van uit en pakken ook nog een kleine lunch voordat we in de taxi stappen richting Anjuna.

zo ontbijten we elke ochtend, lunchen we soms, dineren we soms .... heel vervelend allemaal ...

Het is een half uurtje rijden voordat we in een waar winkelparadijs terecht komen. Als het hier niet te koop is, bestaat het niet, dat idee. Honderden stalletjes vol met kleding, tassen, dekens, sjaals, lampen, kalenders, andere prullaria, thee, kruiden en ga zo nog maar even door. Kortom: het feest van het afdingen kan beginnen.




We moeten er wel even inkomen. De eerste twee tassen die we kopen voor 225 rps (komend vanaf 450 rps), worden drie meter verder aangeboden voor een prijs (vanaf) 150 rps. Ai … lesje geleerd, eerst maar eens een rondje doen.

We leren snel, het voordeel is dat we niets perse hoeven te kopen, dat maakt onze uitgangspositie makkelijker. Zodra ze door hebben dat je het echt graag wilt hebben, ga je hartstikke nat. Maar dat speelt nu niet. Ze verkopen ook allemaal hetzelfde, dus lukt het bij de ene niet, dan ga je gewoon door naar de buurman. Weglopen helpt ook enorm. Je hebt dan al snel door of je niet te laag geboden hebt, dan roepen ze je namelijk niet terug. We hoeven niet de bodemprijs, maar een beetje een normaal Indiaas prijsje stellen we toch wel erg op prijs J.



Ik denk dat we bij de theedoosjes wel een bodemprijsje te pakken hadden, want we waren al weggelopen en kregen uiteindelijk toch de doosjes tegen ons eerste bod. De jongen deed alleen erg geheimzinnig, we mochten de prijs niet noemen tegen de buurman (die ook thee verkocht) en het werd heel snel, bijna onder de tafel om door, afgehandeld. Leuk!

Een ander haalde lachend zijn bord tevoorschijn, ‘customer is king, king never bargain’. We probeerden een aantal wierookhouders en wat wierook te kopen. Ik vertel hem snel dat ik een ‘QUEEN’ ben die dus wel afdingt. Hij wijst naar Erik en zegt dat hij de king is. Ik vertel hem dat Erik niets te vertellen heeft en zeg hem dat ik het geld beheer. De marktverkoper lacht gezellig mee en uiteindelijk krijgen we het voor een mooi prijsje. Hij heeft trouwens veel bijzondere wierook, bijvoorbeeld een ‘vigra for good sex’, (volgens mij is er een a vergeten), maar ook cannabis wierook is hier verkrijgbaar, als ik hem zeg hier problemen mee te krijgen bij de douane, begint hij te lachen ‘no problem!’, tja, voor hem niet nee …


We zien een cafeetje en strijken daar even neer. Ondertussen hebben we al aardig wat gekocht en Erik zijn armen beginnen het te begeven. Even bijtanken. Je ziet dan ook werkelijk van alles langskomen. Over het algemeen heb je twee types ‘westerlingen’. Eentje is de vakantieganger, die gerust met bikini of ontbloot bovenlijf (mannen) over de markt gaan. Werkelijk beschamend. En dan vinden ze het gek dat de Indiers denken dat wij er een vrije sexuele moraal op na houden … Het tweede soort zijn degene die hier al veel te lang zijn. De nieuwe hippies, met dreadlocks, wazige blik in de ogen, Bob Marley kleuren op shirt, haar, of waar dan ook … hun vingers vormen haast continue een V en ze zijn graag één met de Indiers. Het leukste ‘type’ als ik eerlijk ben.

Het afdingen is een spel en best een leuk spel zolang je maar op blijft letten. Zo had ik in het begin twee tassen voor 250 roepies te pakken en als ik er nog eentje bij nam, was ik maar 400 rps kwijt. Oeps … wel op blijven letten Wil! (Maar ik ben er dus wel ingetrapt …)


de markt begint bij het strand, waar natuurlijk ook gewoon de koeien doorheen lopen ...

Bij de laatste tassenkoop werd het een soort klucht. Vrouwtje 1 zit op de grond haar spullen in te pakken, het is op het laatst van de markt. Ik wijs naar een tas die boven haar hoofd hangt. Zij wijst weer naar vrouwtje nr 2 aan de overkant, die tas is van haar. Deze tas is erg leuk en ik denk dat we deze wel kunnen verkopen in NL, dus ik vraag of ze er nog meer heeft. Nee, dit is de laatste, helaas pindakaas en ik koop hem van haar (dit is sneller geschreven dat het ging, al met al duurde de onderhandeling over die ene tas een minuut of 10). Daarna ga ik naar de buurvrouw, vrouwtje nummer 3. Zij heeft meer mooie tassen en met hulp van onderhandelaarster vrouwtje nummer 4, koop ik daar 6 tassen. Vrouwtje nummer 4 vraagt of ik ook bij haar kom kijken, ik loop mee en zij probeert me de tassen te verkopen van vrouwtje nummer 2! Ahum? Ik snap er inmiddels niets meer van. Maar goed, ik zeg haar dat ik zojuist deze ene tas heb gekocht, maar dat ik er wel meer van wil, of zij die nog heeft (je weet immers nooit). En ja hoor, dat zou ze wel even regelen. Ik moet de tas wel meegeven, maar 10 minuten later komt ze terug met nog vier dezelfde. In die 10 minuten die ik moet wachten, chartert vrouwtje nummer 2 me nog een keer om bij haar enkelbandjes te komen kijken. Voor ik het wist lach mijn hele been (ik mocht gaan zitten) vol met armbanden, enkelbandjes, kettingen, etc. Ik was blij dat vrouwtje nummer 4 terugkwam met de tassen. Uiteraard niet alleen met de tassen die ik had gevraagd, nee, ze had op haar toch ook nog een tas of wat extra meegenomen, mocht ik die toevallig ook leuk vinden … Okay, okay, ik koop er nog drie extra en ik loop werkelijk vol met tassen terug naar Erik, die in een cafeetje is blijven hangen. Genieten van de live muziek van een nog niet eens zo slecht Indiaas bandje die de Rolling Stones spelen “I can get no satisfaction …”




Dan raken we het zat en raken onze tassen (te) vol, we lopen op het gemak terug. Hier en daar scoren we nog iets, het is sluitingstijd, dus sommigen willen wel iets verder zakken in hun prijs. Zo kopen we nog een leuke partij batikstempels voor precies de prijs die ik in mijn hoofd heb. Natuurlijk is die nog te hoog, maar het idee is leuk dat dit gelukt is.


Als wij richting de uitgang lopen, komen de kleine vrachtwagentjes de markt in. De spullen opladen en dan ook naar huis. Het is een complete wirwar geworden van toeristen met volle tassen, marktkooplui die naar huis gaan, marktkooplui die met hun vrachtwagentje de markt oprijden, koeien die er rustig tussendoor lopen, brommers die als taxi fungeren voor toeristen die gereden willen worden, tuktuks die klaar staan voor toeristen die nog meer gekocht hebben en aan de zijkant kramen en stalletjes met marktkooplui die op het laatst nog even hun slag willen slaan. Een heerlijke, zo typische Indiase, soort van georganiseerde chaos.



hij wil zó graag zijn vader helpen !! (maar is nog niets ietsje pietsje te klein ...)

Voor ons staat, heel decadent, onze taxi te wachten. Een luxe auto met airco, tot op heden de enige airco die we hier gezien hebben. Lekker hoor, ik hou niet van airco. We laten ons bij het Thalasso brengen, een beroemd (voor hier) Grieks restaurant, niet zover van hier. Als we daar aankomen, worden we even stil. We kijken op het strand en hebben een prachtig uitzicht. Het kaarsje maakt het af, het is prachtig. Een half uurtje later is het pikkedonker, dus we waren net op tijd om dit nog te mogen zien. Het eten is trouwens ook verrukkelijk (en duur), we genieten er maar even goed van, maar straks in Calcutta kunnen we voor dit bedrag een hele week eten …


Op de terugweg brengt de taxichauffeur ons even het laatste nieuws. Storm in New York, storm in Kerala, veel te veel Russen in Morjim, die volgens hem ’s ochtends al aan de alcohol zitten, toeristen die teveel drugs gebruiken, allemaal problemen. Als ik hem vraag of drugs toegestaan zijn hier, antwoord hij ‘yes, yes’ en wel op een toon alsof ik echt een hele rare vraag stel. Mijn reisgids vertelt me anders, 10 jaar gevangenisstraf kan er boven je hoofd hangen, dus ik weet ook niet wat de waarheid is. We waren toch niet van plan om het uit te proberen. Dan rijdt de taxichauffeur bijna een motor aan, uiteindelijk maken ze allebei een praatje en het resultaat van deze onderhandeling is dat de motorrijder was vergeten richting aan te geven(en dat hij volgens de taxichauffeur teveel gedronken had)  … volgens mij nam onze taxichauffeur gewoon de binnenbocht, maar dat zal ik dan weer wel verkeerd gezien hebben …  

Truste allemaal !!!

Geen opmerkingen: