zondag 6 december 2015

Bratwursten en een enorme vijgenboom...

De chauffeur van Maura heeft me vanmorgen opgehaald, we rijden richting het Duitse consulaat voor de jaarlijkse kerstmarkt. Voor de stoplichten stapt er naast ons een man uit de taxi, hij giet een fles water over de achterdeur van de taxi, zijn dochtertje heeft vanaf de achterbank overgegeven, met haar hoofd uit het raampje, dat dan weer wel.

Bij het Duitse consulaat raakt iedereen in de war als ik naar binnen wil, ik ben blijkbaar de eerste bezoeker (ik ben vroeg, dat klopt), ik sta niet op de lijst en ik hoor niet tot een van de standhouders. En toen wisten ze het even niet meer. Ik moet mijn paspoort laten zien, ik moet even wachten, de lijst wordt nog eens gecheckt en ik geef nogmaals aan dat ik nergens op een lijst sta, maar dat ik BEZOEKER  ben. Dan komt er een andere lijst tevoorschijn waar mijn naam en telefoonnummer opgeschreven wordt. Ik mag naar binnen…

Het Duitse consulaat is een prachtig gebouw met een enorme tuin, koloniale sferen. Onder het enorme balkon staat een bandje/orkestje te spelen, erg leuk overigens, ze spelen en zingen goed. Varieert van de beatles tot simon&garfunkel tot kerstklassiekers. Hier en daar staat een kerstboom en het consulaat verkoopt glühwein en bratwursten voor het goede doel. De glühwein gaat in een beker van het consulaat waar ‘frohliche weihnachten’ op staat met op de achtergrond het consulaatsgebouw in de sneeuw J. Iedereen vraagt zich af wat de tekst betekent.





het Duitse consulaat in Calcutta



Het is voor het derde jaar dat ik deze kerstmarkt bezoek en elke keer ben ik toch weer versteld van het ‘rare’ sfeertje. Allereerst natuurlijk de glühwein en de bratwursten bij kerstbomen en kerstmuziek in een vochtige 30 graden. Daarnaast het publiek, veel ‘expatters’ met kinderen, vooral veel kinderen. De vrouwen geven geld uit als water, wat natuurlijk goed is voor de verkoop. De standhouders zijn allemaal NGO’s (zeg maar goede-doelen), dus die kunnen wel een extra centje gebruiken. De ‘expatters’ kleden zich heel gevarieerd, tot typisch Indiaas in sari’s of salwars tot typisch niet-Indiaas met strakke spijkerbroek en tshirt en verder alles wat daar tussen zit. Vooral de Japanners weten met het woord ‘excentriek’ wel raad. Simon, een medewerker van het Duitse consulaat loopt in een pak, rood met witte hartjes. Zien en gezien worden, lijkt hier het motto wel.



de kinderen 'moeten' op de foto met de kerstboom...



Even na de middag wordt omgeroepen of de kinderen naar voren willen komen, want de kerstman komt eraan! Nieuwsgierig als ik ben, loop ik mee. Wat heerlijk, kijk de kerstman en zijn elf nu toch eens J. Merry Christman, ho ho ho ho! Een man komt naar de kerstman toe en zegt ineens ‘Hi there! I hardly recognized you!’, is dat niet juist de bedoeling?







Om een uur of twee houdt ik het voor gezien, ik heb wat leuke dingen gekocht, maar ik wil nog (even) naar de botanische tuin. Daar schijnt een enorme vijgenboom/banyan te staan en ik ben nieuwsgierig. Een paar jaar terug wees Anneke me al op deze boom, maar er was nog nooit van gekomen om hem op te zoeken. 


de botanische tuin
Het is nog een aardige tippel, vanaf de ingang van de botanische tuinen is het bijna een half uur lopen naar deze boom. Maar dan weet je ook niet wat je ziet, hij is zo groot dat hij niet eens op één foto past. De oorspronkelijke stam is verdwenen in 1925, maar de boom leeft nog, heeft duizenden ‘bijwortels’. De boom beslaat ruim 1,5 hectare.

aan het eind van het pad zie je de enorme boom



De boom (niet persé deze, maar zo’n boom) wordt genoemd in de Bhavagad Gita. Krishna maakt hier, als hij het heeft over de hoogste kennis, een vergelijking met de Ashvatta boom.
“De wijzen spreken over de eeuwige Ashvatta-boom met zijn wortels naar boven en zijn kruin naar beneden. De bladeren zijn de Vedische gezangen. Wie deze boom begrijpt kent de meest gezegende kennis”.

De wortels van die boom zijn in de hemel en zijn takken, knoppen en bladeren weerspiegelen het aardse leven. Zo komt wijsheid van boven, van de godenwereld en wij mensen kunnen van die boom leren niet te veel te wortelen in het aardse leven, maar te wortelen in de geestelijke wereld. Zijn vorm is hier niet waarneembaar, noch het eind noch het begin van zijn bestaan. Vel deze diep gewortelde Ashvatta boom met de sterke bijl van onthechting. Metafoor: De omgekeerde boom, die geworteld is in de hemel en met zijn takken verstrikt raakt in de materie (prakriti). Door terug te keren naar de wortels van ons bestaan, komen we in contact met de allerhoogste werkelijkheid. (Dit komt uit een les uit de Bhavagad Gita, wat ik van internet haalde.)





De boom is erg imposant en indrukwekkend, jammer genoeg heb ik de tijd niet vandaag, anders had ik er best eens een uurtje naar willen ‘staren’. Maar ik moet weer terug, Maura’s chauffeur wacht op me. Wat een luxe dat ik hem even mocht ‘hebben’.

de botanische tuin

de botanische tuin
Hij dropt me bij een metrostation en ik ga ik via een late lunch/vroeg diner bij fire&ice (het is weekend!) naar huis. Morgen ga ik richting Kochi en ik moet al mijn spullen nog uitzoeken en inpakken, maar daar heb ik dan ook lekker de hele avond de tijd voor.


Geen opmerkingen: