Vandaag slapen we uit. Erik kan het wel even gebruiken, hij
is nog steeds niet fit. Hij heeft gisteren de hele dag ziek op bed gelegen.
Dolpa heeft hartstikke goed voor hem gezorgd, ze had speciale lichte soep
gemaakt en toast. Superlief. Gelukkig voelt hij zich beter dan gisteren.
We ontbijten op het gemak, heerlijk, het lijkt wel vakantie J. Dolpa verwent ons met
toast (speciaal voor ons gehaald, zelf eten ze geen brood), een soort
kaasspread, de nutella en gekookte eitjes! Eentje is rot, als ik hem pel, ruik
ik het gelijk. Dolpa zegt dat ze hem gaat ruilen, ze heeft hem op de markt
gekocht. Erik duikt zijn bedje weer in, nog een dagje rustig aan en dan is hij
vast weer de oude. Ik ga op pad om wat drinken te kopen.
onze homestay |
de voordeur van ons verblijf |
Ik loop terug met mijn flessen water en ik kom erachter dat de hele ochtend al zowat voorbij is. Wat een lanterfant ben ik toch. Want ik wilde om half 1 naar de rituele dans op het Kalachakra terrein en het is al bijna 12 uur. Dus ik pak mijn spullen bij elkaar, doe twee pakken koekjes in mijn tas voor de lunch en ik ga op pad. Bij het terrein aangekomen, worden de mensen weggestuurd. De dans is niet hier op het Kalachakra terrein, maar in een ander klooster. Het is te moeilijk om uit te leggen hoe je moet lopen, maar we moeten teruglopen naar de main market en het daar maar vragen. Het is het klooster van de Rinpoche vlakbij de ‘boeddhist studies’. Hé, dat is balen, ik ben maar net op tijd en voordat ik bij het klooster ben, is het misschien al afgelopen. Wat zal ik doen, afhaken? Teruggaan naar Erik, want die ligt toch ook maar bed? Nee, ik besluit alles op alles te zetten om het klooster te vinden. Ik loop terug naar de main market en begin de enquete. Ik vraag het aan minimaal 15 mensen en bijna iedereen stuurt me terug naar het Kalachakra terrein. Sommige sturen we naar Shey (3km hier vandaan) of naar Stok, nog verder. Als ik vraag naar de Rinpoche of de ‘boeddhist studies’ kijken ze me allemaal, stuk voor stuk, warrig aan. Ik probeer van alles, monniken, winkeliers, jongelui, zakenmensen, maar niets. Dan lopen er twee Chinese dames op me af en vragen me of ik naar de dansen ga. Ik leg ze uit hoe ik vorder en zij hebben hetzelfde probleem. Dus als de drie musketiers gaan we op pad. Ik zie ineens een monnik naast een soort van zakenman (zo zag hij er tenminste uit) lopen. Die spreken vast goed Engels en ze lijken van hier te komen. Ik loop wat sneller om ze in te halen, wat lukt. Met z’n drieën doen we ons verhaal. De Chinese dames wisten de naam van de Rinpoche, dus dat helpt. Er wordt nog iemand bijgehaald en uiteindelijk worden we naar het centrum van de boeddhist studies gestuurd, het is vlakbij mijn homestay. Maar het verhaal klinkt al veel beter dan dat we tot nu toe hebben gehoord.
Bij het centrum van boeddhist studies vragen ze wat we komen
doen. Als we naar de dansen vragen, kijken ze ons (weer!) warrig aan. Dan maar
weer vragen naar het klooster van de rinpoche en verrek, dat blijkt hier
vlakbij te zijn. We zijn warm!! Hij wijst ons het klooster aan (je kan het van
hieraf zien) en legt uit hoe we moeten lopen. Met z’n drieën gaan we op pad,
als we er straks zijn, zijn we vast met z’n drieën, het is zo ingewikkeld om te
vinden!
Een paar minuten later lopen we het klooster binnen. Een
aantal mensen staan met hun handen gevouwen te wachten tot er een auto voorbij
rijdt. Zou het? Zou de Dalai Lama hier zijn? Maar nee, er zit een wat gezette
monnik in een auto met een donkere bril, langzaam komt de auto voorbij en de
monnik lacht iedereen vriendelijk toe. Zou dit dan misschien de Rinpoche zijn?
De mensen knikken hun hoofd, ja, het is de Rinpoche.
Hier binnen in het klooster zijn een aantal westerlingen
(die het dus blijkbaar ook hebben gevonden) en er is zelfs een stuk terrein
afgebakend. Dit ziet er goed uit! Alleen, er wordt (nog) niet gedanst en verder
gebeurd er eigenlijk niet veel. Mijn Chinese vriendin vraagt aan een westerling
of de dansen nog moeten beginnen of dat we misschien te laat zijn. Hij kijkt
niet op of om en loopt door, dat is onfatsoenlijk! Ik kijk hem aan om het nog
eens te vragen. Dan valt mijn blik op een bordje, hij is doofstom en hij heeft onze
vraag helemaal niet gehoord. Als we oogcontact hebben, krijg ik een schrift
onder mijn neus geduwd en ik schrijf mijn vraag op. Hij schrijft dat de dansen
nog niet begonnen zijn. Een volgende westerling verklaart dat een monnik zei
dat de dansen om 1 uur zouden beginnen, het is nu half 2, maar hij weet niet
zeker te zeggen of de monnik zijn vraag goed had begrepen.
Ik doe een rondje om het klooster, draai de gebedsmolens en
loop op wat stoere jongelui af. Zij spreken vast Engels. Het ging moeizaam,
maar zij zeiden dat de dansen om 6 uur vanavond zouden beginnen. Ik loop naar
een monnik die met iemand anders in een hoek zit. Hij spreekt goed Engels en
zegt dat er vandaag geen dansen zijn, maar over twee dagen. Tja, wat moet je nu
toch met zulke informatie?
Ik zie de doofstomme jongeman nog steeds staan en loop naar
hem toe. Ik pak zijn schrift en schrijf mijn bevindingen op. Hij schrijft
terug “shall we go back and find out?”.
Ik knik instemmend en samen lopen we terug. Hij heet Kevin en is hier nu een
week, hij slaapt in Leh maar wil graag hier in de buurt slapen. Hij is hier
voor de Kalachakra. (Dit gaat allemaal, al lopend, al schrijvend in het schrift
en schrijven terwijl je loopt is dus niet makkelijk weet ik nu!) Op de terugweg
besef ik dat we wel heel dicht langs onze homestay lopen en ik nodig hem uit om
wat te drinken. Hij vindt het prima. Dolpa geeft hem een kop chai en hij duikt
gelijk in de koekjespot, als hij de nutella ziet staan, maakt hij er
nutella-tompoesjes van.
Kevin en Erik |
Heike komt terug van haar vrijwilligerswerk bij de Kalachakra. Ze heeft Kevin gisteren (ook) al ontmoet. Ze vertelt ons dat de dansen gewoon op het Kalachakra terrein hebben plaatsgevonden. Nééé! Zijn we voor janjodokus weggestuurd op weg naar een klooster waar niets is! Maar goed, anders had ik de twee Chinese dames en Kevin niet ontmoet, alles heeft een reden.
Kevin vraagt of ik zin heb om nog naar de gebeden te gaan
luisteren op het Kalachakra terrein. Even twijfel ik, maar aan de andere kant
wil ik eigenlijk wel. Ik wil ook meer van Kevin weten, hoe ervaart hij dat? Hij
hoort de gebeden niet, ziet het alleen op het scherm… voelt hij ze? Ik ben
nieuwsgierig en samen gaan we op pad.
Onderweg horen we dat de dansen nog niet klaar zijn en we
versnellen onze pas, zouden we er dan toch nog iets van meekrijgen? Als we op
het terrein lopen, zien we inderdaad de laatste passen, het is afgelopen, de
monniken verlaten net het podium. Jammer. Ik zie dat de Dalai Lama er vandaag
gewoon is. Ik had het vast verkeerd begrepen, ik dacht dat hij er pas vanaf 6
juli weer zou zijn.
Samen met Kevin lopen we naar zijn stek op het terrein. Omdat hij doofstom is, heeft hij een pers-pas gekregen. Dan zit je meer vooraan en kan je het beter zien. Dat is hier blijkbaar de manier om met doofstomme mensen om te gaan. Ineens zie ik Annette zitten. Zij is vandaag alleen, maar heeft een superplek helemaal vooraan. Ze vraagt of ik naast haar kom zitten en ik nodig Kevin ook uit, er is ruimte genoeg vandaag. Terwijl we daar staan (de Dalai Lama is aan de wandel, dan gaat iedereen staan), komt er bewaking door het gangpad gelopen. Ze zien de pers-pas van Kevin en zeggen hem mee te komen, hij mag 1 minuut naar binnen (bij de Dalai Lama) om foto’s te maken. Hij begrijpt het natuurlijk niet en lijkt wat aangevallen door de haastige bewaker. Ik schrijf snel in zijn schrift wat er aan de hand is en hij kijkt me verrast aan. Ik leg hem in gebarentaal uit zijn spullen bij mij te laten en hij loopt snel mee. Wat een ervaring zal dat zijn!! Een kwartier later is hij terug, hij pakt zijn spullen, werpt me drie handkussen toe en verdwijnt uit het zicht. Geen verhaal, geen foto’s, niets. En het is goed.
het is rustig in het 'monnikenvak' vanmiddag |
het trekken van de lijnen van de mandala |
Na 10 minuten komt hij naar mijn kantje van de straat,hij
staat aan de overkant teveel in de zon. Hij heeft het druk, hij verkoopt goed.
Als het wat rustiger wordt, starten we een praatje. Hij woont in New Delhi en
is accountant. Hij heeft vakantie en is hier voor de Kalachakra bij familie
(hij komt hier oorspronkelijk vandaan) en verkoopt nu paraplu’s. Hij vindt het
leuk dat ik boekhouder ben, samen een beetje hetzelfde beroep. We praten over
Ladakh, hij zegt dat het prachtig is, maar geen plaats om je hele leven door te
brengen. Teveel ongemakken, droog klimaat, de hoogte, de koude winters. Hij
woont nu in Delhi waar hij manager is op een accountantskantoor. Ik vraag hem
of hij Delhi zou aanraden voor buitenlanders, ik ben er immers nog nooit
geweest. Hij moet hier heel erg lang over nadenken en zegt me dat het eigenlijk
een vervelende stad is. Of het is er te warm, of te koud of het regent te hard.
Daarnaast zijn de mensen niet vriendelijk, in Delhi draait alles om geld,
terwijl hier in Ladakh de mensen een ander levensdoel lijken te hebben. Ik
vraag me af waar hij zichzelf vindt horen, bij de mensen uit Delhi, waarbij
alles om geld draait of bij de Ladakhi waar het om vriendelijkheid gaat, hij
verkoopt paraplu’s in zijn vakantie tijdens de Kalachakra…
Ik vraag hem of hij nog naar de Kalachakra gaat, hij zegt me
dat te doen wanneer hij tijd heeft. Hij gaat zeker de laatste drie dagen
tijdens de initiaties. Hij vertelt dat de Kalachakra een heel ingewikkeld iets
is. Het is hoge wiskunde voor boeddhisten en ons IQ is niet hoog genoeg om het
gehele proces daadwerkelijk te begrijpen. Ik geloof hem graag, want wie je er
hier ook naar vraagt, iedereen draait er een beetje omheen en als je in boeken
of op internet gaat zoeken, kom je al snel in ingewikkelde materie terecht. Gelukkig
vond ik ook nog ergens een soort ‘Kalachakra voor dummies’ website, dus ik heb
wel een klein beetje idee nu (maar ook zeker niet meer dan dat).
Tenzin komt uiteindelijk niet opdagen en ik ga terug naar
Erik. Hij ligt de hele dag al te lezen en lijkt dat prima te vinden. Hij ziet
er weer goed uit, morgen kan hij weer mee!! Inmiddels is het tegen 6 uur… zou
die ene jongen gelijk hebben? Dat er dansen zijn om 6 uur vanavond in het
klooster hier zo dichtbij? Ik vraag het aan Dolpa, zij kent het klooster en weet
ook dat er iets staat te gebeuren, alleen niet precies wanneer. Het zou
vanavond kunnen zijn. Ik ga erheen. Ik kijk wel, het is 10 minuten lopen, dus
als er niets is ben ik zo weer terug. Als er wel dansen zijn, heb ik geluk.
Ik loop er op mijn gemak heen, maar als ik bij het klooster
ben, lijkt er niets te zijn veranderd na vanmiddag. Het is wel een gaan en
komen van lokale mensen, ze lopen langs de gebedsmolens en knielen in de
mainhall voor de boeddha neer. Mooi om te zien. Ik loop naar een jonge monnik
toe en vraag hem naar de dansen. Ik had in een hoek al de maskers en de hoeden
zien liggen. Hij zegt dat er dansen zijn ‘tomorrow after tomorrow’. Mooi
omschreven. ’s Avonds om 10 uur ongeveer. Ha fijn, daar hebben we aan! Ik loop
terug en hoop hier over twee dagen weer te zijn, dan wel met Erik natuurlijk,
want nachtelijke avontuurtjes in het donker doe ik liever niet in mijn eentje.
Ondertussen wordt het steeds drukker bij ons in huis. Steeds
meer familie komt overal en nergens vandaan en iedereen blijft slapen. Nu zijn
er meer ‘familiehuizen’ in de buurt, dus er is genoeg plek. Opa en oma zijn
verhuisd naar een ander huis, dat is wel jammer, we missen hun gezelligheid en
knuffels enorm. Er zijn neefjes en nichtjes voor in de plaats gekomen en voor
Dolpa is dat wel fijn, dan heeft ze wat meer hulp bij het koken (waar ze
werkelijk de hele dag mee bezig is).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten