Bij het avondeten raken we (uiteraard) aan de praat over de
Kalachakra, we hebben Tenzin immers 12 dagen niet gezien. Hij laat trots wat
foto’s zien, zijn oma in ‘vol ornaat’ en op sneakers (hij is zo trots op zijn
oma), zijn kleine zus (hij maakt altijd haar huiswerk omdat ze het zelf niet
doet, maar ze is wel lief hoor, zegt hij er dan bij), zijn schoonzus met twee
schatten van kinderen en uiteraard een foto van hemzelf in traditioneel
kostuum. Zijn familie komt uit Zanskar. Ik dacht dat ‘onze’ homestayfamilie ver
weg woonde, maar dit is veel ‘erger’. Zij moeten zo’n 15 uur in de bus, daarna
overstappen en nog zo’n 4 uur in een taxi en dan nog 2 uur lopen voordat ze
thuis zijn.
We praten over de initiaties, over het orakel en de trances.
En over het boeddhisme, hij moest lachen toen ik vertelde dat ik dacht dat
boeddhisten niet dronken en geen vlees aten en dat ik dat ondertussen wel bij
heb moeten stellen. Zelf is hij gestopt met het drinken van alcohol na de
initiaties, hij zegt dat hij snel dronken wordt, na twee blikjes bier al over
de grond kruipt en er de volgende ochtend een rotgevoel aan over houdt. Dus hij
heeft er nog geen lol aan ook, hij stopt ermee. Over het vlees eten, zegt hij dat
hij zich schuldig voelt, maar dat hij het nu zo gewend is te eten, dat hij het
moeilijk vindt om ermee te stoppen. Eigenlijk wil hij dat niet. Hij vertelt dat
hij gek op vis is. Maar in Ladakh kan je geen verse vis kopen, het is verboden
om in vis te handelen. Ook het vangen van vis in rivieren is verboden. Dus
Tenzin eet alleen vis als hij voor studie of andere zaken ‘elders’ is in India.
Het enige wat hier wel verkrijgbaar is, is bijvoorbeeld tonijn uit blik.
Ik vraag hem hoe dat dan zit met de kip, want die is hier
wel ‘gewoon’ te koop op de markt. Is dat dan niet raar? Hij moet even nadenken
en zegt dan dat vissen ‘geen tong’ hebben en dus kwetsbaarder zijn. Mmmm, ik
moet dit even laten bezinken, ik vind het nog steeds vreemd. De
kippenhandelaren zijn allemaal moslims. Op bepaalde dagen van het jaar
(festivaldagen/heilige dagen) is het overigens ook verboden om in kip te
handelen.
Dan komt het toch over de Kalachakra. Hij vertelt hoe
bijzonder het was dat het orakel van de Dalai Lama er was. Het komt blijkbaar
zelden voor dat hij zich in de openbaarheid vertoont. Hij vertelt dat er veel
orakels zijn in Leh. Mensen gaat daar naartoe als ze problemen hebben of ziek
zijn. Als ik vraag of deze orakels allemaal echt zijn, is hij even stil. Hij
weet het niet zegt hij. Zelf vertrouwt hij twee orakels, die van Stok en die
van Matho. Hij heeft deze enkele keren gezien en hun voorspellingen zijn altijd
uitgekomen.
Ik durfde hem het eigenlijk niet te vragen, maar nu we toch
zo lekker bezig zijn, vraag ik hem of de trances tijdens de Kalachakra echt
zijn. Hij kijkt me aan en zegt opnieuw dat hij het niet weet. Hij zegt dat
alleen degene die in trance is (of niet) je dit kan vertellen. Mooi geantwoord.
Ik vertel hem dat ik het ‘raar’ vond dat alleen op twee specifieke dagen
tijdens de Kalachakra mensen in trance raken. En dan ook nog allemaal kort na
elkaar. Op de andere dagen en uren gebeurde er niets. Hij kijkt me aan, zo had
hij het nog niet bekeken en hij begrijpt mijn twijfels. Het is lastig hoor, ik
wil hem niet in verlegenheid brengen en ik wil hem ook niet kwetsen, maar
gelukkig begrijpt hij mijn vragen.
En dan over het orakel van de Dalai Lama. Ik vertel hem dat
ik best geloof dat een ‘spirit’ of een ‘godheid’ zich openbaart door middel van
een orakel, maar kan dit ook op gezette tijden? Kan je de ‘spirit’ bestellen op
een bepaalde tijd? Want tijdens de Kalachakra was het duidelijk gepland op een
bepaald tijdstip. Tenzin kijkt me lachend aan, hij weet geloof ik niet wat hij
met deze vraag aan moet. Hij vertelt dat het orakel zeer bijzondere krachten
heeft en dat hij wellicht de ‘spirit’ inderdaad op kan roepen door meditatie of
anders. Ik besluit er maar een grapje van te maken en te zeggen dat de Dalai
Lama een druk schema heeft en niet zomaar kan wachten totdat een ‘spirit’ zich
op een willekeurig tijdstip meldt via het orakel. Ik begrijp heel goed dat onze
denk- en belevingswerelden wat betreft deze onderwerpen mijlenver uit elkaar
liggen.
Dan geeft hij toch zijn mening over de orakels in Leh. Hij
denkt dat het niet mogelijk is dat je elke dag ‘bezeten’ bent door een spirit
of godheid en dat is bij de orakels in Leh wel het geval, daar gaat het min of
meer op bestelling. Hij heeft daar enorme twijfels bij.
Het was een mooie avond. Het is leuk om met elkaar te praten
over cultuur, boeddhisme en hoe wij en hij dingen zien. Hij begrijpt gelukkig
veel van onze westerse denkwijze, hij ‘begrijpt’ onze vragen en twijfels. Hij
is ook best ‘wijs’ en zegt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, of je het
gelooft of niet, of het waar is of niet. Als het je helpt te worden wat je
wilt, is het okay. Het verhaal van de tand van de boeddha komt weer boven
drijven. Goed zijn voor andere mensen, dat vindt hij het belangrijkst, niet of
je wel of geen vlees eet. Ik hoor de Dalai Lama het nog zeggen ‘love and
compassion is the basis of every religion’.
Maar we praten ook over de ‘gewone ‘ dingen des levens. Hij
wil zijn eigen travel agency opzetten en heeft een trip bedacht die niemand
anders heeft. Eerst een paar dagen in Leh (voor oa de kloosters), daarna naar
Lamayuru/Tinmosgang, vandaar fietsend naar Zanskar (dag of 3 รก 4) en van daaruit
raftend (een dag of 4) terug naar Leh. Ik hoop werkelijk dat er belangstelling
voor is. Tenzin is een echte natuurliefhebber. Hij vertelt vol vuur over zijn
4-daagse raftingtrip over de Zanskar rivier. Hoe hij geniet als hij ergens op
een mooie plek kan lunchen, hoe hij geniet van de prachtige vergezichten, het
uitzicht over de enorme bergen terwijl je op het water bent. Over de twee
watervallen die uit een neus uit de bergwand lijken te komen. Ik ben niet zo’n
avonturier, maar als je hem hoort praten, zou je zo met hem meegaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten