zondag 20 juli 2014

Even bijpraten (15 juli)

Bij het avondeten raken we (uiteraard) aan de praat over de Kalachakra, we hebben Tenzin immers 12 dagen niet gezien. Hij laat trots wat foto’s zien, zijn oma in ‘vol ornaat’ en op sneakers (hij is zo trots op zijn oma), zijn kleine zus (hij maakt altijd haar huiswerk omdat ze het zelf niet doet, maar ze is wel lief hoor, zegt hij er dan bij), zijn schoonzus met twee schatten van kinderen en uiteraard een foto van hemzelf in traditioneel kostuum. Zijn familie komt uit Zanskar. Ik dacht dat ‘onze’ homestayfamilie ver weg woonde, maar dit is veel ‘erger’. Zij moeten zo’n 15 uur in de bus, daarna overstappen en nog zo’n 4 uur in een taxi en dan nog 2 uur lopen voordat ze thuis zijn.

We praten over de initiaties, over het orakel en de trances. En over het boeddhisme, hij moest lachen toen ik vertelde dat ik dacht dat boeddhisten niet dronken en geen vlees aten en dat ik dat ondertussen wel bij heb moeten stellen. Zelf is hij gestopt met het drinken van alcohol na de initiaties, hij zegt dat hij snel dronken wordt, na twee blikjes bier al over de grond kruipt en er de volgende ochtend een rotgevoel aan over houdt. Dus hij heeft er nog geen lol aan ook, hij stopt ermee. Over het vlees eten, zegt hij dat hij zich schuldig voelt, maar dat hij het nu zo gewend is te eten, dat hij het moeilijk vindt om ermee te stoppen. Eigenlijk wil hij dat niet. Hij vertelt dat hij gek op vis is. Maar in Ladakh kan je geen verse vis kopen, het is verboden om in vis te handelen. Ook het vangen van vis in rivieren is verboden. Dus Tenzin eet alleen vis als hij voor studie of andere zaken ‘elders’ is in India. Het enige wat hier wel verkrijgbaar is, is bijvoorbeeld tonijn uit blik.
Ik vraag hem hoe dat dan zit met de kip, want die is hier wel ‘gewoon’ te koop op de markt. Is dat dan niet raar? Hij moet even nadenken en zegt dan dat vissen ‘geen tong’ hebben en dus kwetsbaarder zijn. Mmmm, ik moet dit even laten bezinken, ik vind het nog steeds vreemd. De kippenhandelaren zijn allemaal moslims. Op bepaalde dagen van het jaar (festivaldagen/heilige dagen) is het overigens ook verboden om in kip te handelen.

Dan komt het toch over de Kalachakra. Hij vertelt hoe bijzonder het was dat het orakel van de Dalai Lama er was. Het komt blijkbaar zelden voor dat hij zich in de openbaarheid vertoont. Hij vertelt dat er veel orakels zijn in Leh. Mensen gaat daar naartoe als ze problemen hebben of ziek zijn. Als ik vraag of deze orakels allemaal echt zijn, is hij even stil. Hij weet het niet zegt hij. Zelf vertrouwt hij twee orakels, die van Stok en die van Matho. Hij heeft deze enkele keren gezien en hun voorspellingen zijn altijd uitgekomen.
Ik durfde hem het eigenlijk niet te vragen, maar nu we toch zo lekker bezig zijn, vraag ik hem of de trances tijdens de Kalachakra echt zijn. Hij kijkt me aan en zegt opnieuw dat hij het niet weet. Hij zegt dat alleen degene die in trance is (of niet) je dit kan vertellen. Mooi geantwoord. Ik vertel hem dat ik het ‘raar’ vond dat alleen op twee specifieke dagen tijdens de Kalachakra mensen in trance raken. En dan ook nog allemaal kort na elkaar. Op de andere dagen en uren gebeurde er niets. Hij kijkt me aan, zo had hij het nog niet bekeken en hij begrijpt mijn twijfels. Het is lastig hoor, ik wil hem niet in verlegenheid brengen en ik wil hem ook niet kwetsen, maar gelukkig begrijpt hij mijn vragen.

En dan over het orakel van de Dalai Lama. Ik vertel hem dat ik best geloof dat een ‘spirit’ of een ‘godheid’ zich openbaart door middel van een orakel, maar kan dit ook op gezette tijden? Kan je de ‘spirit’ bestellen op een bepaalde tijd? Want tijdens de Kalachakra was het duidelijk gepland op een bepaald tijdstip. Tenzin kijkt me lachend aan, hij weet geloof ik niet wat hij met deze vraag aan moet. Hij vertelt dat het orakel zeer bijzondere krachten heeft en dat hij wellicht de ‘spirit’ inderdaad op kan roepen door meditatie of anders. Ik besluit er maar een grapje van te maken en te zeggen dat de Dalai Lama een druk schema heeft en niet zomaar kan wachten totdat een ‘spirit’ zich op een willekeurig tijdstip meldt via het orakel. Ik begrijp heel goed dat onze denk- en belevingswerelden wat betreft deze onderwerpen mijlenver uit elkaar liggen.
Dan geeft hij toch zijn mening over de orakels in Leh. Hij denkt dat het niet mogelijk is dat je elke dag ‘bezeten’ bent door een spirit of godheid en dat is bij de orakels in Leh wel het geval, daar gaat het min of meer op bestelling. Hij heeft daar enorme twijfels bij.

Het was een mooie avond. Het is leuk om met elkaar te praten over cultuur, boeddhisme en hoe wij en hij dingen zien. Hij begrijpt gelukkig veel van onze westerse denkwijze, hij ‘begrijpt’ onze vragen en twijfels. Hij is ook best ‘wijs’ en zegt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, of je het gelooft of niet, of het waar is of niet. Als het je helpt te worden wat je wilt, is het okay. Het verhaal van de tand van de boeddha komt weer boven drijven. Goed zijn voor andere mensen, dat vindt hij het belangrijkst, niet of je wel of geen vlees eet. Ik hoor de Dalai Lama het nog zeggen ‘love and compassion is the basis of every religion’.

Maar we praten ook over de ‘gewone ‘ dingen des levens. Hij wil zijn eigen travel agency opzetten en heeft een trip bedacht die niemand anders heeft. Eerst een paar dagen in Leh (voor oa de kloosters), daarna naar Lamayuru/Tinmosgang, vandaar fietsend naar Zanskar (dag of 3 รก 4) en van daaruit raftend (een dag of 4) terug naar Leh. Ik hoop werkelijk dat er belangstelling voor is. Tenzin is een echte natuurliefhebber. Hij vertelt vol vuur over zijn 4-daagse raftingtrip over de Zanskar rivier. Hoe hij geniet als hij ergens op een mooie plek kan lunchen, hoe hij geniet van de prachtige vergezichten, het uitzicht over de enorme bergen terwijl je op het water bent. Over de twee watervallen die uit een neus uit de bergwand lijken te komen. Ik ben niet zo’n avonturier, maar als je hem hoort praten, zou je zo met hem meegaan.


Geen opmerkingen: