Vanmorgen om kwart over 4 gaat de wekker. Ik was midden in
een droom, die wreed werd verstoord. Waar zijn we? Waarom? O ja, Ladakh,
Kalachakra, de laatste dag en ik spring uit bed (dit is niet helemaal waar,
maar het staat leuk ;-)). Ik kijk in de badkamer of er een emmer warm water
staat, nee, nog niet, maar de emmer is wel weg, dus er wordt waarschijnlijk aan
gewerkt. In de keuken zie ik de man van Dolka op de grond slapen, hij wordt net
wakker. Verder hoor ik gerommel in de keuken, de waterkoker staat aan, er wordt
inderdaad gewerkt aan warm water.
Een poosje later neem ik een heerlijke emmertjes-douche. Het
gaat best wennen, zo douchen en je bent ook nog eens veel bewuster met water
bezig. Thuis kan ik soms moeilijk stoppen met douchen omdat het zo lekker is,
maar het is natuurlijk waanzin, zoveel water ik dan verspil.
Na een kort en simpel ontbijt staan we half 6 buiten. Het is
heerlijk, bijna koel, een vestje is zelfs op zijn plaats. Samen met de rest van
Ladakh (en wijde omgeving) lopen we voor het laatst de pelgrimage naar het
Kalachakra terrein. Aan de ene kant is het goed zo, we zijn erg moe, maar aan
de andere kant gaan we dit straks toch ook echt heel erg missen, elke dag met
zoveel mensen zo gemoedelijk op pad om de Dalai Lama te horen en te zien.
Op het terrein wordt er door monniken ‘geoefend’ op
instrumenten, het lijkt wel of ze warm aan het blazen zijn. Een gedeelte van
het buitenlandervak is afgeschermd, er is een looppad gemaakt met een rode
loper. Mmm, wat gaat er gebeuren vandaag? Gaat de Dalai Lama een wandeling
maken over deze loper? Ik neem een kijkje en verbaas me over de enorme grote
hoorns waarmee vier monniken bezig zijn. De lage tonen maken dat je hele
lichaam meetrilt, geweldig.
Maar ja, die rode loper, wat is dat dan? Het is nu ongeveer
6 uur in de ochtend, het programma start officieel om 7 uur. Ik ga eens
richting die rode loper, er staan wat mensen aan de kant te wachten. Op wie? Op
de Dalai Lama dus! Okay, wat zal ik doen? Ik heb hem immers al van dichtbij
gezien en dat was een mooi moment. Maar ja, ik sta hier zomaar vooraan, zonder
moeite, waarom zou ik niet een uurtje blijven staan? Inmiddels komen er steeds
meer mensen en bewakers en vrijwilligers en muzikanten... Twee ‘trompettisten’
blazen zich warm.
Dan wordt ons verteld dat de Dalai Lama over 10 minuten zal
komen. Dan wordt ons verteld dat de Dalai Lama niet over de rode loper zal
lopen, maar dat hij dat pas om 10 uur zal doen. Dan wordt ons verteld dat de
Dalai Lama hier helemaal niet gaat komen, maar dat het orakel hier gaat lopen.
Over een uur, om 9 uur, om 10 uur. Iedereen heeft een ander verhaal en we raken
aardig in de war. Wat zal het zijn? Het orakel zien in zijn volle glorie is
natuurlijk ook heel bijzonder, dus ik blijf geduldig wachten.
Inmiddels komen er ook boze mensen langs. Het pad is gemaakt
in het zitgedeelte van de buitenlanders. Mensen die er hun matje neer hadden
gelegd en waarschijnlijk al 10 dagen op dezelfde plek zaten, zijn hun matje en
dus hun plekje kwijt. Sommigen kijken zelfs mij boos aan, alsof ik daar iets
aan kan doen. Hun kleine eigen stukje land is zomaar ingepikt en ze zijn
bloedlink. Hun matjes zijn op een hoop gelegd en iedereen moet zijn eigen matje
maar zien te vinden en dus ook een nieuw plekje.
Dan komt er een vrijwilliger naar me toe. ‘It’s the one in
the red dress’ fluistert hij in mijn oor, hij bedoelt het orakel. Ik kijk opzij
en zie daar ongeveer 20 monniken staan, allemaal in het rood uiteraard. Dus ik
wijs er maar eentje aan en hij fluistert ‘no, the one in the red dress’. Ik
kijk hem dankbaar aan, alsof ik het begrepen heb, want ik heb het idee dat we
hier samen niet uit gaan komen.
Om 7 uur komt de Dalai Lama aan, over de gebruikelijk weg
wandelt hij naar het podium. Niet over de rode loper dus. Hij heeft hier een
‘zomerwoning’ en het is zo dichtbij dat hij van daar gelopen komt. Hij is ongeveer een kwartiertje onderweg
(inclusief zwaaien naar iedereen). Nog steeds geen spoor van het orakel, dus ik
besluit om weg te gaan. Ik loop nog even langs de plek waar de boterthee
gemaakt wordt voor alle aanwezigen, wow, wat een grote potten en pannen!!
Dan loop ik snel terug naar Erik, de Dalai Lama is al op het
podium. Vandaag opnieuw een initiatie, deze keer voor een ‘lang leven’. De
Dalai Lama is in een goed humeur, hij maakt veel grapjes. Het is gelukkig
stukken minder warm en daardoor is alles veel beter te volgen. We kunnen ons
veel beter concentreren. Het is een prachtige ceremonie, met weer veel gebeden
en mantra’s, we genieten er echt van. Daarna volgt er een ceremonie voor een
‘lang leven voor de Dalai Lama’, een hooggeplaatste rinpoche neemt het daarom
van hem over.
Dan gebeuren er toch een hoop dingen, die wij in het
Westerse leven niet kennen. Allereerst komt (dan toch) het orakel over de rode
loper gerend. Zeer in trance, hij wordt begeleidt en naar de Dalai Lama
gebracht. Daar praten ze beiden (zóóó nieuwsgierig waar dit over ging!!). Enige
minuten later wordt zijn traditionele kleed afgedaan, zakt hij in elkaar en
wordt hij over dezelfde rode loper teruggedragen. Ik heb hier geen foto’s van,
maar neem maar aan dat dit bijzonder is om mee te maken. In het uur daarop
raken diverse mensen in trance. Ze worden allemaal naar het podium gedragen.
Vinden wij dit nog bijzonder, hier kijken ze er bepaald niet van op. (Maar ik
hoor ook geruchten dat dit gespeeld wordt om dichtbij de Dalai Lama te kunnen
komen.)
Aan het eind volgen nog een (groot) aantal toespraken. De
hele Kalachakra is goed verlopen en de organisatie is trots op haarzelf (het is
allemaal zo heerlijk typische Indiaas deze toespraken). Er komen zo’n 8 mensen
aan het woord en ze zeggen zo bijna allemaal hetzelfde. Eentje valt er op. Een
man die er best Westers uitziet, neemt het woord. Hij is een minister in het
parlement van Jammu en Kashmir (waar Ladakh onder valt). Onze vertaler vertelt
ons waarom hij er zo Westers uitziet, zijn vader is een echte Kashmiri (was een
belangrijke minister zelfs) en zijn moeder is Westers. De minister vertelt dat
dit de derde keer is dat de Kalachakra plaats vindt in Ladakh. De eerste keer
was zijn opa minister, de tweede keer was zijn vader minister en nu hij. Er
schijnen overigens ruim 150.000 aanwezigen geweest te zijn, waaronder 6.000
buitenlanders uit 73 landen.
Als het dan echt afgelopen is, is er een complete stormloop
op de ingang van het podium. Vanaf nu is de mandala te bezichtigen en het lijkt
of de opdracht van de Dalai Lama om liefde en compassie te tonen, plaats maakt
voor ellebogenwerk, chaos en ego. Niet alleen van de buitenlanders hoor, de
monniken staan vooraan en de Ladakhi kunnen er ook wat van. We kijken dit vanaf
een afstandje aan en besluiten weg te gaan. We willen ons hier niet in mengen,
niet na zo’n mooie ochtend en zeker niet na deze mooie 11 dagen. Misschien dat
we vanmiddag nog even langs kunnen gaan.
We besluiten om eerst maar te gaan lunchen, we hebben
trek. (Bijna) alle restaurantjes hier in
Choglamsar zijn tijdelijk opgezet voor de Kalachakra. De meeste winkeltjes ook
trouwens. Ik ben benieuwd hoe het er hier uitziet over een week of zo, wanneer
echt alles hier weg is. Maar goed, we hebben zo onze vaste stek, een klein
momorestaurantje. We zijn hier nog nooit ziek van geworden, dus we houden het
hier maar bij, ze hebben prima eten. Het is er druk, vooral veel monniken die
altijd eerst geholpen worden. Ik heb mijn ideeën over de monniken wel bij
moeten stellen deze Kalachakra. De meeste zijn erg ongeduldig, piepen voor,
maken een rommeltje van hun vak waar ze zitten, luisteren niet naar de
vrijwilligers, duwen je opzij, sommigen denken werkelijk dat ze in hun rode
jurk alles kunnen maken. En vaak lukt dat ook. Vooral tegenover de nonnen zijn
ze ronduit onbeschoft, alsof deze niet bestaan. Triest.
We hebben net ons bord eten gekregen als een oudere monnik
met een kleine monnik binnen komt. Zo maar een lief stel samen, de jonge monnik
ziet de oudere monnik duidelijk als een soort opa. Een genot om even deelgenoot
te zijn van hun ‘liefde en compassie’ naar elkaar en mijn vertrouwen in de
monniken neemt weer een klein beetje toe.
Onderweg gaat mijn andere schoen kapot, ach, had ik een paar
dagen geleden nu toch maar gelijk de ander ook laten lijmen, we waren nog in
twijfel, want we zagen dat de andere zool ook al een beetje los liet, maar ja,
we dachten ook dat hij het nog wel even vol zou houden. Niet dus. ‘Onze’
schoenmaker is dicht, maar drie deuren verder zit er nog een en die is wel
open. Ik laat mijn losse zool zien en kijk hem aan ‘problem’, zeg ik er
vriendelijk bij. Hij lacht me toe en wijst me het bankje. Terwijl hij de
voorkant van mijn zool lijmt, laat de hiel ook los. Dus het wordt een dure
klus! Een kwartiertje later loop ik met een perfekt gelijmde schoen weer
verder, 80 roepies (ca 1 euro) armer.
Thuis stort ik compleet in. Ik ben moe, moe en moe. Alsof ik
mijn laatste beetje energie gebruikt heb om de Kalachakra af te ronden.
Gelukkig hoeft er even niets en ik neem de rest van de middag vrij ;-). Tukje
op bed, bakje thee, gewoon lekker niets, heerlijk. We gaan ook niet terug om de
mandala (eventueel) te bekijken. We horen van Heike dat de rij momenteel zo’n 6
uur is. Het is zoals het is. Loslaten, dat was de opdracht die ik kreeg toen ik
droomde met het kusha-gras onder mijn matras en ik breng het gelijk maar in
praktijk.
En dan werd het avond, tja, wat zal ik daarover vertellen.
Het was geweldig. Voor de eerste keer aten we met z’n zessen, ook Annette at
mee. Maar dat was nog niet alles, de hele familie zat aan tafel. Opa, oma, Anita,
Dolka met haar zoon, man en een neef.
Dolka met haar man en zoon |
de man van Dolka met een neef |
We hebben bewust gekozen om bij een boeddhistische familie
te slapen tijdens de Kalachakra, ik wilde weten wat het boeddhisme voor hun
betekende, hoe zij hun leven leefde. Het was een kleine teleurstelling toen ik
erachter kwam dat we hier met nog 4 ‘buitenlanders’ zaten, want dat betekent
dat het contact met de familie niet zo intensief is. Maar gedurende de tijd
kwam ik erachter dat een gesprek helemaal niet zo belangrijk is. Onbewust
lieten zij hun leven aan ons zien, een korte tijd maakten wij op een bepaalde
manier daar deel van uit en dat is veel waardevoller. Samen delen, samen leven,
respect voor elkaar hebben, respect voor de Dalai Lama, gastvrijheid, dat
hebben we in de afgelopen 12 dagen gezien. Of dit typische boeddhistisch is? Ik
weet het niet en eigenlijk is dat ook niet zo belangrijk.
Maar vanavond worden we weer met alle voetjes op de grond
gezet, back to reality. De puja (zoals ze de Kalachakra hier noemen) is voorbij
en het ‘normale’ leven gaat verder. Zo komt er vanavond drank op tafel. Bier,
rum en brandy. Geloof het of
niet. So far so good for the buddhist vows. En er is vlees! Dat had ik
nooit verwacht. Ook dat mag na de puja’s blijkbaar weer. En wij maar denken dat
de boeddhisten hier geen alcohol drinken en geen vlees eten. Niet dus. Ook hier
dus geen zwart/wit, maar gewoon grijs. Het grappige is dan ook dat de
westerlingen vanavond aan tafel geen drank en vlees nemen (behalve Erik dan).
‘Wij’ in het westen, hebben het boeddhisme in een redelijk extreme vorm
aangenomen. De Ladakhi’s aan tafel genieten van het bier en het vlees.
Ik herinner me een verhaal van de Dalai Lama. Hij heeft een
moslimvriend die hem ooit vertelde dat hij thuis geen alcohol kon drinken, maar
als hij alcohol wilde, ging hij naar boeddhistische vrienden die altijd alcohol
in huis hebben. Er is dus niets van het verhaal gelogen. Toch gaat er ook een
ander verhaal de rondte, eentje die Dolka vertelde. Een boeddhistische monnik
moest ooit kiezen. Een geit dood maken, ongepaste sex hebben met een vrouw of
een glas wijn drinken. Hij bedacht wat het minst schadelijk zou zijn en hij
dronk een glas wijn,hij kon daarna niet stoppen, raakte dronken, had sex met
een vrouw en doodde een geit. Tja.
opa wil dat oma de brandy proeft, maar ze vindt het niks :-) |
Opa en oma blijken goed te kunnen zingen, liederen uit het
gebied waar ze vandaar komen. Volgens hun kleinzoon start opa pas met zingen na
een glas brandy, dus krijgt hij dat ook. En inderdaad, daarna starten zowel opa
als oma samen met een prachtig lied. Ze blijken een soort van beroemd te zijn,
ze leren de liedjes aan anderen, die deze bijvoorbeeld vandaag dan weer opvoeren
voor de Dalai Lama.
opa zingt een van de traditionele liederen voor ons |
De kleinzoon vertelt volop over de vallei waar ze vandaan
komen en waar hij ook woont. Awran valley, als ik het goed schrijf. Het ligt
echt vlakbij Pakistan, ze kunnen Pakistan zien vanuit hun huis. We krijgen de
geschiedenis van de streek te horen, waarvan bij mij één zin is blijven hangen
‘we were not muslims or buddhists, we were just worshippers of nature’.
Prachtig.
Pas laat in de avond eten we, net als de Ladakhi’s. Dolka
heeft zich weer erg uitgesloofd, zoveel lekkers, we gaan dit echt missen
straks.
Morgen gaan we hier weg, terug naar Leh. Het is tijd om de
gaan, het is tijd om weer samen te zijn, maar wat zullen we de gastvrijheid van
deze mensen missen. Het was werkelijk een onvergetelijke ervaring om hier 12
dagen gast te mogen zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten