maandag 14 juli 2014

Oma is weer terug en wifi in het klooster (9 juli)

Opa en oma zijn weer terug. Het is aan het eind van de middag als we thuis komen. Oma is in de ‘theekamer’ met Tashi en zijn zoontje van 6, Namgyal. Oma vertelt dat ze ons gemist heeft (Tashi vertaalt). Ze hebben afgelopen nacht in het hotel van Tashi geslapen. Hij heeft onlangs een nieuw hotel laten bouwen langs de oevers van de Indus, ik ben er (nog) niet geweest, maar het is nieuw, dus het zal vast prachtig zijn. Maar oma vond het niks, ze vindt het hotel wel mooi en ze is apetrots dat haar zoon dit allemaal heeft gerealiseerd, maar de bedden… twee matrassen op elkaar… veel te zacht, ze kon er gewoon niet van slapen! Dus ze is weer terug, hier vindt ze het fijn en ook wij zijn blij dat ze er weer zijn.

Vanmorgen hebben we een keertje uitgeslapen. Dit betekent voor ons dat we zo rond 7 uur wakker worden. In ieder geval beter dan de wekker te moeten zetten om 5 uur. Heerlijk op het gemak een emmertjes-douche met warm water en daarna een uitgebreid ontbijt. Dolka vindt het heerlijk om voor ons te zorgen, maar meestal hebben we weinig tijd. Vanmorgen hebben we haar haar gang laten gaan, pannekoekjes, chapatis, toast, eitjes, het kon niet op. Ze kan trouwens ook supergoed koken, elke avond is het weer een verrassing en elke avond is het weer een feestje. We zullen haar en haar kookkunsten straks zeker missen!

Halverwege de ochtend zijn we richting het Kalachakra terrein gelopen. Vanmorgen is er een puja, deze startte al om 7 uur. We hadden het allemaal best willen zien, graag zelfs, maar we moeten keuzes maken, want alles volgen is (voor ons) niet te doen. Het is erg heet en na een uur of 4/5 zijn wij ‘op’. Vanmiddag zijn er ook cham-dansen (kloosterdansen) en die willen we erg graag zien.

Dus we gaan eerst nog even  naar het Kargu Klooster, dit zit recht tegenover de ingang van het Kalachakra terrein. Hier hebben ze op een soort gang op de eerste verdieping een ‘cafeetje’ gemaakt. Je kan er internetten en er is water/cola en mangosap verkrijgbaar. Het is er koel, het is er rustig en met zicht op een prachtig klooster is het er goed toeven/internetten. De snelheid is hier zo-zo, ligt er een beetje aan hoe druk het is, maar het lukt me hier wel om iets van mijn verhaaltjes op het blog te plaatsen, dat lukte in het normale internetcafé niet.


Aan het eind van de ochtend duiken we het Kalachakra terrein in. We willen de cham goed kunnen volgen op het scherm en besluiten om te proberen in het ‘normale’ gedeelte te zitten, tussen de Ladakhi’s in. Normaal gesproken sturen ze je hier weg (helaas), maar het is nu niet zo druk, dus misschien lukt het wel. En inderdaad, het lukt. We zitten pal voor het grote scherm. Het nadeel is wel dat we nu niet onder de groene doeken zitten die de zon enigszins tegenhouden, maar het voordeel is weer dat je elk zuchtje wind pakt wat er is en dat is ook best aangenaam. Een paraplu beschermt ons tegen de zon.


Om ons heen gebeurt er van alles. We zitten naast de waterpomp wat een geweldige speelplek is voor kinderen. Ze proberen elkaar nat te spetteren. En iedereen vult er natuurlijk hun fles of kruik.



Later komen er twee monniken zitten. Ze spelen wat met de kinderen en spreken ons aan. Ze willen graag op de foto. Ze komen uit een klooster van het zuiden van India. Niet het Sera klooster, maar een andere naam die ik niet ken. Aardige jongens. Als de cham afgelopen is, ruimen we op en gaan we weg. Ik zie dat we de fles mangosap, die we hadden meegenomen om op te drinken, nog niet hebben aangebroken en ik geef hem aan de monniken. Verschrikt zie ik Erik het onaangebroken pakje koekjes snel in de tas stoppen, hij ziet hem al aankomen natuurlijk J.


Inmiddels is er een klein schoendrama ontstaan. Mijn wandelschoenen (zijn al wat ouder) takelen langzaam maar zeker ernstig af. Ik had dit thuis niet gezien, anders had ik zeker andere gekocht. Maar goed, de achterkant van mijn zolen laten een beetje los, dit is nog niet zo erg, maar de voorkant, ik heb een complete flap onder mijn schoen hangen, dit deel van de zool hangt helemaal los. Niet handig om mee te lopen en ik vang er van alles mee op, zand, stenen, etc. Dus op de terugweg even langs de schoenmaker. Ik laat mijn schoen zien en hij knikt, ik mag komen zitten op het bankje. Het is druk, het kleine werkplaatsje annex winkeltje zit vol. Geduldig maakt hij de oppervlakte een beetje ruw en doet hij er lijm tussen. Daarna helpt hij een andere klant, dan kan de lijm van mijn schoen even drogen. Het heeft al met al geen 10 minuten geduurd en 30 roepies (ca 50 cent) gekost en ik kon weer verder! Top!


Als we thuis komen, zijn opa en oma er dus weer, na een knuffel drinken we gezellig een bakje boterthee met tsampa.

De zoon van Dolka laat zijn opdracht voor school zien
De familieleden komen en gaan hier nog steeds. We zien steeds nieuwe gezichten en nieuwe kinderen. Het zijn allemaal broers/zussen/neven/nichten, we zijn opgehouden om de familiebanden te begrijpen. Oma schijnt 37 kleinkinderen te hebben. Maar het is zeker enorm gezellig, dat komen en gaan van mensen!


Dolka maakt momo's

een bord vol met werkelijk overheerlijke momo's

Lhamo, Anita, Heike en Erik

Geen opmerkingen: