dinsdag 1 juli 2014

Een huilende Boeddha in Basgo en Griekse pilaren in een boeddhistisch klooster

Wow! Wat een prachtige muurschilderingen en wat zijn ze door de jaren heen mooi gebleven, de kleuren zijn nog prachtig diep. We zijn in het fort/klooster van Basgo. Vroeger was dit het zomerpaleis van de Koninklijke familie, nu is het een verlaten fort, een ruïne en een klooster.

Het paleis van Basgo
Vanmorgen zijn we vroeg uit Leh vertrokken, het was druk, de Dalai Lama is in Leh gearriveerd en dat geeft opstoppingen. Net buiten Leh krijgen we zelfs even een glimps van hem te zien, hij spreekt in de open lucht voor een 100-tal toehoorders. Op een terrein tussen twee drukken wegen in. Bijzonder. Als we richting het westen rijden, worden er overal vlaggetjes en welkomstspandoeken opgehangen, later op de dag zal de Dalai Lama naar het klooster van Likir gaan om daar drie dagen te verblijven. Na Likir houden de vlaggetjes op.

Maar goed, we zijn in Basgo. Het klooster is  niet meer in gebruik, om toerbeurten zorgen monniken van het Hemis klooster ervoor dat het klooster bezocht kan worden. Zou het een soort straf zijn? Als je een keer een valse noot speelt tijdens een ceremonie, dat je dan naar zo’n afgelegen oord gestuurd wordt, waar slechts af en toe een toerist langs komt? Misschien zijn het wel erebaantjes, in je eentje een klooster runnen, dat misschien wel niet meer actief is,maar toch. Ik weet dat zulke gedachten bij boeddhisten niet horen te spelen, maar monniken zijn toch ook maar mensen?


Tenzin is door de schilderingen in verwarring gebracht. De medicijnboeddha is hier niet blauw en ook andere boeddha’s kan hij niet goed onderscheiden. De monnik komt erbij en samen discussiëren ze over de schilderingen. Tenzin komt er al vrij snel achter  dat de monnik het ook niet goed weet. Er zitten blijkbaar elementen in de schilderingen die niet traditioneel zijn, waardoor iedereen een beetje in de war raakt. Wellicht is het de tijd waarin de schilderingen zijn gemaakt, of is het degene die ze gemaakt heeft,  in ieder geval weet niemand nu precies hoe het zit. Maar maakt niet uit, ze worden er echt niet minder mooi van.

Tenzin vraagt aan de monnik over de verschillende boeddha's



De onderste rand van de schilderingen beschrijft het leven van de boeddha en helemaal daaronder is een mantra geschreven. Werkelijk prachtig.



We lopen door naar een andere tempel. Hier heeft een koning een groot boeddhabeeld neergezet nadat zijn vader was overleden (en hij dus koning werd). Deze tempel wordt gerestaureerd, de vloer is splikkiesplinternieuw en ook de kasten voor de boeken zijn uit nieuw hout gesneden. Naast een monnik, is er een oude man die volop aan het vertellen is. Tenzin luistert geboeid mee, de man ratelt in één stuk door. Het is een prachtige oude man, zijn gezicht, zijn kleding, zijn ‘accessoires’… wat jammer dat we de taal niet spreken en niet mee kunnen luisteren.


De oude man neemt Tenzin mee richting het grote boedha beeld. Hij wijst naar het hoofd van de boedha, maar Tenzin beweegt teleurgesteld zijn hoofd op en neer, hij ziet het niet. Tenzin vertelt dat de oude man vol verhalen zit van vroeger. In 1947 heeft Pakistan geprobeerd dit gebied in te nemen. Er zat hier toen een monnik die heel bang was. De oude man heeft dit allemaal meegemaakt. Uiteindelijk is het de Pakistani niet gelukt, maar tijdens deze strijd heeft het boeddhabeeld gehuild. Er liepen tranen uit zijn ogen. Ondertussen is het boeddhabeeld een aantal keer overgeschilderd, waardoor de loop van de traan niet meer zichtbaar is. Maar de oude man heeft de traan ooit gezien en ziet nog steeds waar precies op het gezicht dit was. Hij wijst en probeert het Tenzin ook te laten zien. Maar helaas, Tenzin ziet het niet. Voordat we weggaan, kijken wij ook nog eens goed naar de ogen en wangen van de boeddha, maar helaas. Zou het echt waar zijn? Madonna’s huilen ook regelmatig, ik wist niet dat boeddha’s dat ook doen. De oude man had het gezien, vertelde (nee, ratelde) er volop over. Ik geloof graag dat het waar is, waarom zou de oude man liegen?

We rijden verder. Op de heenweg zijn we langs een punt gekomen waar de rivier de Indus samenvloeit met de Zanskar. Twee verschillende rivieren met beide hun eigen kleur, gaan als een huwelijk verder als een en dezelfde rivier. Het is niet het enige mooie uitzichtspunt wat we vandaag zien. Ik blijf het zeggen, wat is Ladakh toch prachtig.

de Zanskar komt van 'boven' en de Indus van links

We rijden richting Saspol en onderweg komen we vrachtwagens en andere transportmiddelen tegen vol met mensen. Mensen in hun ‘hoeie hoed’, zoals we dat in Zeeland zeggen. Ze zijn op weg naar Likir, waar eerst de vlaggetjes ophielden, komen we nu een stroom mensen tegen die richting de Dalai Lama gaan.

In Saspol bezoeken we een aantal grotten waar vroeger de mensen mediteerden. Voor dagen, weken, maanden of soms jaren. Het is even klimmen (in de felle zon, pfff…), maar het is de moeite waard. Het uitzicht is prachtig, maar ook de grotjes (ze zijn maar klein) zijn indrukwekkend. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat mensen hier zo lang gaan zitten om te mediteren. Het werd veelal vroeger gedaan, toen waren de mensen veel religieuzer dan nu (volgens Tenzin). De grotten worden nu niet meer gebruikt, alhoewel, er is er nog één. Maar deze heeft een deur en een dak, de meditatiegrot is met zijn tijd meegegaan. De mensen uit het dorp zorgen voor voedsel. Intrigerend.

uitzicht vanaf de meditatiegrotten

één van de meditatiegrotten, prachtig beschilderd!

We steken de Indus over om naar Alchi te gaan. Alchi ligt prachtig, rondom in het groen, omringd door de prachtige bergen. Dit deel ligt iets lager dan Leh, het is er dan ook warmer en er kunnen fruitbomen groeien. In Alchi staat het oudste klooster van Ladakh, het is zo’n 1000 jaar oud.

brug over de Indus

Alchi

Na een heerlijke lunch en een uurtje slapen (pfff, wat kan vakantie vieren vermoeiend zijn) lopen we naar het klooster van Alchi. Het ligt naast het guesthouse. En het is er prachtig. Er zijn verschillende tempels. Allemaal hebben ze nog de originele schilderingen van zo’n 1000 jaar geleden, echt ongelofelijk. Niet allemaal meer in de beste staat, maar één tempel, daar zijn ze zo mooi, je kan haast niet geloven dat ze ook echt zo oud zijn (helaas mag je hier geen foto's maken, de foto van hieronder is van de binnenkant van een kleine stoepa op het tempelcomplex).




Buiten de leeftijd van de schilderingen, zijn ze ook nog eens bijzonder omdat ze gemaakt zijn door hindoe-kunstenaars. Rinchen Zangpo, de stichter van het klooster, had toendertijd 32 kunstenaars meegenomen om de gebouwen te beschilderen. Hindoe-kunstenaars. Daardoor zie je allerlei hindoe-invloeden in de tekeningen. De kunstenaars hadden dus blijkbaar ook nogal de vrije hand gekregen, anders dan dat het nu zou gebeuren. Of het is gewoon de bedoeling geweest dat ze er zo uit kwamen te zien. We zullen het nooit weten. De kunstenaars hadden hart voor de zaak, wat een prachtige gedetailleerde tekeningen zijn er gemaakt in de tempels, werkelijk schitterend. Ook Griekse invloeden! Alexander de Grote was blijkbaar on tour en sommige pilaren kunnen zo in een Griekse tempel. Helaas mochten we geen foto’s maken, dus jullie moeten zelf maar naar Ladakh gaan om het te bekijken. Zeer de moeite waard J.



’s Avonds eten we met Tenzin in het hotel. Een gezellig buitenrestaurant en het weer is hier prima. Het is hier warmer dan in Leh, hier kan je ’s avonds nog gewoon buiten zitten. We praten over koetjes en kalfjes en al snel komt het toch weer op het boeddhisme. Ik vraag hem of hij zichzelf als een boeddhist beschouwt. Zijn blik dwaalt even af, hij lijkt te twijfelen wat hij ‘moet’ zeggen.  Misschien is hij bang dat hij niet aan onze verwachtingen voldoet? Maar dan zegt hij toch dat hij zichzelf geen boeddhist beschouwt. Hij is eerlijk. Dan vertelt hij een verhaal waardoor we weer in de knoop komen met onze hokjesgeest. Zijn zus heeft zich, na haar huwelijk met een christen, bekeerd tot het christendom. Elke keer als de twee elkaar zien, hebben ze grote discussies. Hij probeert haar ervan te overtuigen dat het boeddhisme ‘beter’ is, maar hij kan niet van haar winnen. Ze is te overtuigend in haar argumenten dat dat niet zo is. Hij leest veel over het christendom en gaat dan met de nieuwe kennis een nieuwe discussie aan. Misschien lukt het de volgende keer, zegt hij hoopvol. Ik zeg hem dat zulke discussies je alleen maar scherp houden en hij kijkt opgelucht, alsof het ineens niet meer zo erg is dat hij niet van zijn zus kan winnen.

Dan vertelt hij weer over zijn jeugd. Hij vertelt veel over zijn jeugd, het is leuk, zijn ogen gaan glinsteren als hij over vroeger verteld. Hij ging naar een Tibetaanse school en op zondag, als er geen school was, ging hij graag naar de zondagschool van de missionarissen. Er was daar een hele aardige non die allemaal leuke dingen deed met de kinderen. Voetballen, spelletjes, gezellig samen zijn met andere kinderen, daarnaast was ze altijd oprecht aardig tegenover iedereen. Dat trok hem enorm. Al vertelt hij er lachend bij dat ze altijd hele lekkere chocolaatjes had.

Als ik hem vraag of hij ooit in Tibet is geweest, knikt hij nee. Als ik hem vraag of hij dat graag wil, knikt hij overtuigend ja. Het liefst op de motor, rijden over de Tibetaanse hoogvlaktes. Maar gelijk erachteraan zegt hij nooit een visum te zullen krijgen. Zijn voornaam, Tenzin, is dezelfde als de Dalai Lama en dat is blijkbaar reden genoeg om een visum voor Tibet te weigeren, al is hij een echte Ladakhi, een Indiër.


We eindigen met een luchtiger verhaal. Nederland voetbalt vanavond tegen Mexico en ik vraag of hij gaat kijken. Zijn ogen spreken boekdelen, jazeker, hij gaat kijken! Als ik hem vraag of hij voor ‘ons’ is of voor Mexico, kijkt hij ons vragend aan. Jullie komen toch uit Holland? En vanavond speelt Nederland toch tegen Mexico? Hij had nog niet begrepen dat het een en hetzelfde land is, het klinkt ook niet logisch natuurlijk, twee namen voor eenzelfde land. Voor welk land hij is, houdt hij daarna wijselijk in de midden… that the best may win!

Geen opmerkingen: